ELBIL

Elbilen er fortsatt en økonomisk vinner

Til tross for at strømprisene har skutt i været de siste månedene, er det ikke nødvendigvis slik at det er elbilen som har størst innvirkning på økonomien din. Ifølge NAFs undersøkelse ser man at drivstoffutgiftene for diesel- og bensinbiler fortsatt er høyere enn for elbilen.

Strømmen er ikke like dyr hele døgnet, så en aktiv ladeplan kan gjøre det mulig lade elbilen når det lønner seg mest.
Strømmen er ikke like dyr hele døgnet, så en aktiv ladeplan kan gjøre det mulig lade elbilen når det lønner seg mest. Foto: Ole Petter Pedersen
Kjetil Hulbach, salgssjef i CTEK Norge
27. mars 2022 - 11:26

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Som alle vet har strømprisene steget til værs på visse tider av døgnet den siste tiden, og dette får både elbileiere og elbilspekulanter til å tenke.

Likevel ser man at med smart lading vinner elbilen energiveddeløpet foran bensin og diesel-drevne biler. Også på den tiden av døgnet når strømprisen er på sitt aller høyeste.

Opplysningene bekreftes også av NAF, som har undersøkt kostnadene for bensin- og dieselbiler opp mot strømforbruket på flere elbil-modeller gjennom 2021. Fra 2020 til 2021 doblet prisene seg på hjemmelading, men likevel er det lavere drivstoffutgifter for elbilen. 

Elbilen vinner kostnadsmessig

I NAFs undersøkelse er gjennomsnittlig årlig kjørelengde for norske bilister – både elbiler og diesel- og bensinbiler – beregnet til ca 12.000 kilometer. Med i betraktningen er også hensynet til at 20 prosent av den årlige ladingen til el-bilister foregår på hurtigladere og resten hjemme. I utregningen ble også nettleie og avgifter inkludert.

NAF veihjelp med nødstrøm til elbiler.
Les også

NAF tester bergingsbil som kan lade elbiler

Beregningene som presenteres viser at elbilen på årsbasis faktisk har lavere drivstoffkostnad i forhold til bensin- og dieselbiler. Dette til tross for at prisene på strøm, bensin og diesel har steget den siste tiden. Besparelsene for å kjøre elbil utgjør i noen tilfeller flere tusen kroner basert på bilmodell. Dersom man har en Audi e-tron 55, vil det årlig koste deg 7376 kroner når man inkluderer hurtiglading. For bensinbil vil den årlige prisen være på 10.771 koner, og for dieselbil ligger prisen på 9240 kroner. Altså vil det fortsatt være billigere drivstoffkostnader med en elbil. 

Planlegg!

Når det er høye strømpriser, blir planleggingen desto viktigere. Strømmen er billigst når færre bruker den, altså om natten. Derfor vil en aktiv ladeplan i ladeboksen bidra til at du kan lade elbilen i vinduet hvor strømprisen er lavere. 

Til tross for de høye prisene er elbilen fortsatt økonomisk forsvarlig å lade. Det er økende etterspørsel etter ladebokser fra både bedrifter og privatpersoner. 

Lag en ladeplan

Ladeboksen og elbilen er kommet for å bli, selv om det til tider er høye strømpriser. Man trenger ikke slutte å lade bilen, men man må huske å lade med en optimalisert ladeplan. 

Med andre ord kan elbilspekulanter trygt vurdere elbil selv i tider med høye strømpriser. Elbilen vil faktisk ikke påvirke økonomien din altfor drastisk, og opp mot diesel- og bensinbiler vil man fortsatt spare penger på å være elbileier. 

Elbiler er bare stress og mas, og fungerer ikke å kjøre på langtur med. Argumentene ser man stadig, men holder de vann?
Les også

Ni påstander om hvorfor elbiler er et dårligere valg

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.