I 2019 vedtok det rødgrønne byrådet i Oslo å trappe opp sykkelsatsingen. Målet er en tredobling av antall sykkelveier. Bybildet kan endres i stor grad ved at aktører velger å benytte seg av farget asfalt for å markere forskjellige bruksområder, skriver Feiring Bruk i en pressemelding.
Den årlige asfaltproduksjonen i landet ligger på omtrent syv millioner tonn. Mesteparten benyttes til veibygging. Norge har de siste årene sett en betydelig økning av farget asfalt, ikke minst til markering av sykkelfelt. Feiring Bruk har i lang tid forsket på, og utviklet farget asfalt, og kan nå produsere omtrent alle farger.
- Stort veimerkingsprosjekt: Nå skal Stavangers sykkelgater farges røde
Et signal til bilistene
Feiring Bruk har bidratt med rød asfalt til mange sykkelveier i Oslo-området. Stein Johansen, Overingeniør i Veiseksjonen Bymiljøetaten, utdyper i meldingen hvorfor dette er viktig:
– Oslo kommune Bymiljøetaten velger å legge rød asfalt i sykkelfeltene for å synliggjøre disse. Rødfargen er et signal til bilistene om at her skal det ikke kjøres, og bedrer derved sikkerheten for syklistene.
Driftsleder ved Feiring Asfalt, Ole Bjørnar Lune, har vært med i utviklingen av produktene, og forteller om mulighetene med farget asfalt:
– Den fargede asfalten har mange bruksområder. På årsbasis leveres det flere tusen tonn av rød asfalt til markering av sykkelveier. Vi ser farget asfalt flere steder i bybildet: Rød asfalt brukes på idrettsbaner, grønn markerer parkering for elbiler, og blå markerer handikap-parkering.
– Vi produserer også sandbrun asfalt som er praktisk i oppkjørsler, eller der man utfordres med at grus renner vekk ved store regnskyll. Fargen ble utviklet ved et uhell. Under produksjon av rød asfalt ble det ved en feiltakelse glemt å tilsette fargestoff. Vi tok prøver av resultatet, og på laboratoriet vårt videreutviklet vi den brune asfalten som viste seg å ha mange positive bruksområder, forteller Ole Bjørnar Lune.
- Vegvesenet satte klimakrav: Slik vant Skanska den grønne asfaltkontrakten
Har bygget om asfaltverk
Robert Norbeck, daglig leder i Feiring asfalt, mener farget asfalt vil ta en større plass i samfunnet.
– Etterspørselen etter farget asfalt øker, og i år har vi bygget om asfaltverket slik at vi kan produsere omtrent alle farger. Det er spennende å se hvor bra resultatene blir og hvor synlig disse feltene blir ved bruk av farger, avslutter han.
- Nordre Follo: Sammenslått kommune vil ha asfalt for 180 millioner