Det er selskapet ABAS og innehaver Ingvald Askeland som nå ser ut til å endelig få dreis på ABG-agenturet etter at det over tid har vært på runddans hos flere importører uten å få synbar respons fra markedet.
I løpet av sommeren og høsten har tre utleggere av typen Titan 473 rullet ut asfalt på norske veger, hjuldrevne maskiner på 16,3 tonn.
Patentert forhjulsoppheng
Askeland fremhever utleggernes teknisk løsninger som hovedårsak til at norske kunder nå for øynene opp for disse maskinene.
- Eksempel på det er den hydrauliske fjæring/forhjulsoppheng, som gjør at alle hjul hele tiden har bakkekontakt. Dette er en patentert ABG-løsning, som sikrer bedre bakkekontakt og trekkevne, i motsetning til andre utleggere som med tradisjonelt pendeloppheng, forteller ABAS-sjefen.
Automatiske sperre
I tillegg har ABG-utleggeren automatisk sperre, som slår inn på den hydrostatiske framdriften ved start. Andre maskiner har vanligvis mekanisk sperre på bakhjulene. Kombinasjonen av høy transporthastighet og automatisk nedgiring i motbakke gjør det transportvennlig, noe ikke minst norske brukere er opptatt av.
Førerplattformen med tak på kan sideforskyves elektrohydraulisk til 40 cm på utsiden på begge sider av maskinen, som gir god utsikt for føreren ved alle arbeidssituasjoner.
- Jeg pleier å si at føreren på denne utleggeren bare har tre oppgaver; å passe på lastebilen og trauet, sørge for at maskinen har riktig posisjon og stille inn riktig hastighet. Resten skal maskinen gjøre selv, forteller Askeland.