PROSJEKTER

Endelig enighet om kommunedelplanen for ny E18 Dørdal – Grimstad

Med vedtaket om kommunedelplan for 75 km ny E18 mellom Dørdal og Grimstad, er 4-felts veg mellom Oslo og Kristiansand et langt skritt nærmere målet.

Blide Nye Veier-ansikter: Både Finn Aasmund Hobbesland, Solfrid Førland og Magne Ramlo i Nye Veier gledet seg stort over det endelige vedtaket som ble gjort på møtet på Brokelandsheia idag om forslag til kommunedelplan for nye E18 Dørdal - Grimstad.
Blide Nye Veier-ansikter: Både Finn Aasmund Hobbesland, Solfrid Førland og Magne Ramlo i Nye Veier gledet seg stort over det endelige vedtaket som ble gjort på møtet på Brokelandsheia idag om forslag til kommunedelplan for nye E18 Dørdal - Grimstad. Foto: Thor Søndenaa
Thor Søndenaa
12. sep. 2019 - 12:43

Det lå et historisk sus i lufta da styreleder for den interkommunale planleggingsgruppa for E18, Dørdal – Grimstad, ordfører i Risør, Per Kristian Lunden, kunne klubbe for et endelig og enstemmig vedtak i planprosessen:

Forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning for E18 Dørdal – Grimstad, med plankart, bestemmelser, planbeskrivelse og KU-sammenstillingsrapport datert 04.09.2019, vedtas i medhold av Plan- og bygningsloven §11-15 første ledd.

Norgesrekord i ekspressplanlegging

I forslaget ligger det bl.a. en to km lang tunnel under Grimstad sentrum og en flytting av E18-traseen lenger inn i landet ved Risør. Til gjengjeld får kommunen en ny og bedre tilførselsveg, slik at kjøretiden kortes ned selv om avstanden til E18 øker noe.

Styreleder for det interkommunale plansamarbeidet, ordfører i Risør, Per Kristian Lunden, på møtet på Brokelandsheia idag. <i>Foto:   Thor Søndenaa</i>
Styreleder for det interkommunale plansamarbeidet, ordfører i Risør, Per Kristian Lunden, på møtet på Brokelandsheia idag. Foto:   Thor Søndenaa

Med en planstrekning på 55 km mellom Dørdal og Tvedestrand og 20 km mellom Arendal og Grimstad, åtte kommuner og to fylkeskommuner involvert og bare halvannet år planleggingstid må dette være norgesrekord i ekspressplanlegging. Planleggingsgruppa holdt sitt første møte så sent som 17. april i fjor.

Nye Veier og deres rådgivere Rambøll og Asplan VIAK har også stått sentralt i samarbeidet og organiseringen og gjennomføringen er en solid fjær i hatten for selskapet.

Både politisk klokskap og vilje

Flere trakk fram både den digitale medvirkningsportalen, de mange folkemøtene i samtlige berørte kommuner og Nye Veiers engasjement for å stille opp på både politiske og andre møter der vegbyggingen var tema. Til sammen fikk planleggingsgruppa inn 393 høringsuttalelser.

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland, pekte på at for å lykkes med en slik prosess, er man avhengig av både politisk klokskap og vilje til gjennomføring.

- Dette er et gledelig vedtak, sa prosjektdirektør i Nye Veier for E18 Langangen – Grimstad, Magne Ramlo. Han trakk også fram innsatsen til planansvarlig Solfrid Førland, som har reist rundt og deltatt på folkemøtene og vært tilgjengelig nærmest 24/7 for samarbeidspartnerne og andre som har henvendt seg til Nye Veier vedrørende prosjektet.

Den nye E18-traseen østover fra Grimstad. Ill: Nye Veier
Den nye E18-traseen østover fra Grimstad. Ill: Nye Veier

Noen måneder etter opprinnelig plan

Den unike samarbeidsmodellen ble til etter et samlet initiativ fra Nye Veier og de aktuelle kommunene. Kommunestyrene aksepterte og vedtok vide fullmakter til sine ordførere som sammen dannet styret i planleggingsgruppa.

Fokus på målsettingen – å lage et forslag til kommunedelsplan for hele vegstrekningen - har vært sentralt og viktig for prosessen, ifølge Lunden. Etter en særdeles arbeidskrevende og interessant arbeidsøkt som ble toppet med en valgkamp, ser han nå fram til noen roligere dager.

Selv om planprosessen ligger noen måneder etter den opprinnelige og ambisiøse planen og  kommunevalget nå er over, skal de gamle kommunestyrene i løpet av kort tid vedta kommunedelplanen slik at arbeidet med reguleringsplaner kan settes i gang.

Krever mer interkommunalt arbeid

Det er også behov for et fortsatt interkommunalt plansamarbeid for å gjennomføre nødvendig arbeid med bompengeproposisjoner for strekningene E18 Dørdal –Tvedestrand og E18 Arendal -Grimstad. Kommunene blir derfor bedt om å fornye fullmaktene og oppnevne nye styrerepresentanter.

Styreleder Lunden er allerede engasjert til å redegjøre om planprosessen for en samling ordførere langs E39 i Vest-Agder og Rogaland. Han kunne også fortelle at selve samarbeidsmodellen har vakt oppsikt langt ut over veg- og anleggsmiljøet på grunn av sin unike organisering og effektivitet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.