Det lå et historisk sus i lufta da styreleder for den interkommunale planleggingsgruppa for E18, Dørdal – Grimstad, ordfører i Risør, Per Kristian Lunden, kunne klubbe for et endelig og enstemmig vedtak i planprosessen:
Forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning for E18 Dørdal – Grimstad, med plankart, bestemmelser, planbeskrivelse og KU-sammenstillingsrapport datert 04.09.2019, vedtas i medhold av Plan- og bygningsloven §11-15 første ledd.
- Skal redusere kø: Nye Veier har installert moderne sensorteknologi på E18
Norgesrekord i ekspressplanlegging
I forslaget ligger det bl.a. en to km lang tunnel under Grimstad sentrum og en flytting av E18-traseen lenger inn i landet ved Risør. Til gjengjeld får kommunen en ny og bedre tilførselsveg, slik at kjøretiden kortes ned selv om avstanden til E18 øker noe.
Med en planstrekning på 55 km mellom Dørdal og Tvedestrand og 20 km mellom Arendal og Grimstad, åtte kommuner og to fylkeskommuner involvert og bare halvannet år planleggingstid må dette være norgesrekord i ekspressplanlegging. Planleggingsgruppa holdt sitt første møte så sent som 17. april i fjor.
Nye Veier og deres rådgivere Rambøll og Asplan VIAK har også stått sentralt i samarbeidet og organiseringen og gjennomføringen er en solid fjær i hatten for selskapet.
- Tvedestrand-Arendal: Nye Veier åpnet 22 kilometer ny E18
Både politisk klokskap og vilje
Flere trakk fram både den digitale medvirkningsportalen, de mange folkemøtene i samtlige berørte kommuner og Nye Veiers engasjement for å stille opp på både politiske og andre møter der vegbyggingen var tema. Til sammen fikk planleggingsgruppa inn 393 høringsuttalelser.
Direktør for planprosesser og samfunnskontakt i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland, pekte på at for å lykkes med en slik prosess, er man avhengig av både politisk klokskap og vilje til gjennomføring.
- Dette er et gledelig vedtak, sa prosjektdirektør i Nye Veier for E18 Langangen – Grimstad, Magne Ramlo. Han trakk også fram innsatsen til planansvarlig Solfrid Førland, som har reist rundt og deltatt på folkemøtene og vært tilgjengelig nærmest 24/7 for samarbeidspartnerne og andre som har henvendt seg til Nye Veier vedrørende prosjektet.
Noen måneder etter opprinnelig plan
Den unike samarbeidsmodellen ble til etter et samlet initiativ fra Nye Veier og de aktuelle kommunene. Kommunestyrene aksepterte og vedtok vide fullmakter til sine ordførere som sammen dannet styret i planleggingsgruppa.
Fokus på målsettingen – å lage et forslag til kommunedelsplan for hele vegstrekningen - har vært sentralt og viktig for prosessen, ifølge Lunden. Etter en særdeles arbeidskrevende og interessant arbeidsøkt som ble toppet med en valgkamp, ser han nå fram til noen roligere dager.
Selv om planprosessen ligger noen måneder etter den opprinnelige og ambisiøse planen og kommunevalget nå er over, skal de gamle kommunestyrene i løpet av kort tid vedta kommunedelplanen slik at arbeidet med reguleringsplaner kan settes i gang.
- Fylkesmannen: Slakter Nye Veiers kommuneplan for E18 Dørdal-Grimstad
Krever mer interkommunalt arbeid
Det er også behov for et fortsatt interkommunalt plansamarbeid for å gjennomføre nødvendig arbeid med bompengeproposisjoner for strekningene E18 Dørdal –Tvedestrand og E18 Arendal -Grimstad. Kommunene blir derfor bedt om å fornye fullmaktene og oppnevne nye styrerepresentanter.
Styreleder Lunden er allerede engasjert til å redegjøre om planprosessen for en samling ordførere langs E39 i Vest-Agder og Rogaland. Han kunne også fortelle at selve samarbeidsmodellen har vakt oppsikt langt ut over veg- og anleggsmiljøet på grunn av sin unike organisering og effektivitet.