– Regjeringen har som mål å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Med dette programmet vil Enova bidra til å ta fram løsninger for skipssegmenter der batterielektrifisering ikke er nok alene, for eksempel gjennom hydrogen eller ulike hybride løsninger, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).
Skip som anvender miljøvennlige drivstoff og tar i bruk ny teknologi, er nødvendig for å nå målene, mener markedssjef for transport Gunnel Fottland i Enova.
– Dette programmet vil gi søker et mer robust grunnlag for å kunne søke om investeringsstøtte på programmet «Fullskala innovativ energi- og klimateknologi» på et senere tidspunkt, sier Fottland.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Målgruppen til det nye Enova-programmet er søkere med potensial for å ta i bruk ny energi- og klimateknologi i maritim transport. Programmet vil etter planen bli lansert i løpet av mars/april 2022.
![Den nye Aurora-klassen bilskip (PCTC) har plass til 9.100 biler.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845492/75e74ea822d7abb04c089d8f5fd9d66b.jpg)
Milliardstøtte til ammoniakk- og hydrogenskip