Kom med forslag
Last opp bilder av din favorittbro her: www.tu.no/vakrestebro og bli med i trekningen av et Canon Powershot A3100 og en fotoskriver, Selphy CP790.
Teknisk Ukeblad inviterer våre lesere til å stemme på Norges vakreste veibro i sommer. Send inn dine forslag til redaksjonen og delta i avstemningen.
Om tre år skal Hardangerbroen etter planen stå ferdig. Den vil da med sitt hovedspenn på 1380 meter bli en av de lengste hengebroene i verden, lengre enn legendariske Golden Gate Bridge i San Francisco.


Gi din stemme
Men vil broen bli like vakker? Og hva med andre norske veibroer? Hvilken brotype liker du aller best?
Hengebro? hvelv-, plate-, bjelke-, kasse-, fagverk-, bue-, FFB-, skråstag-, henge-, flyte-, rør- eller bevegelig bro?
Foretrekker du skråkabelbroen Kolomoen bro. Den rundt 70 meter lange broen over E6 i Hedmark som i løpet av sin korte levetid allerede har rukket å bli et landemerke. Broen, som er tegnet av Morten Løvseth i Moe & Løvseth har to brotårn som begge har en høyde på 31 meter og vekt på 35 tonn.
– Det er artig at Statens vegvesen går for en så spesiell brotype. Det er et fantastisk byggverk som har bydd på mange ingeniørtekniske utfordringer, uttalte prosjektleder i Hærhe, Arve Krogseth, til Bygg.no da broen sto ferdig.
Favorittbro?
Eller foretrekker du kanskje klassiske broer som Gamle Bybro i Trondheim, en fagverksbro som ble bygget i 1861, sprengverkbroen Gamle Tolga bru fra 1859 eller den gamle Svinesundsbroen fra 1946? Sistnevnte bro med en total lengde 420 meter ble erstattet av den nye
Svinesundbroen i 2005, med en total lengde på 704 meter. Den ble tegnet av Lund Slaatto arkitekter etter den såkalte «fritt frambygg»-metoden.
De fleste broer i dag bygges i betong og stål, men vegvesenet har ved flere tilfeller brukt reisverk i tre i stedet. Evenstadbru var da den ble satt opp i 1998 den lengste trebroen i verden. I 2005 ble Rena Bru bygd i tilknytning til Rena Leir, og skal tåle 110 tonn tunge kjøretøy.
Nye broer
I alt er det rundt 16.700 broer på riks- og fylkesveiene i Norge, i tillegg til nesten 6000 broer på kommunale veier, ifølge Vegen og vi. Med unntak av de 6000 kommunale broene er det Statens vegvesen som har ansvar for brorparten av broene.
.png)

I rollen som rådgivende ingeniører og prosjekterende, er Statens vegvesen involvert i flere store nye prosjekter: Hardangerbroen i Hordaland; Kåfjordbroen i Alta i Finnmark og Dalsfjordbroen i Sogn.
Vegvesenet er også involvert i utredningen om en mulig ny bro over Farriseidet ved Larvik i Vestfold, hvor man ser på mulighetene for å krysse Farriselva med steinhvelvbru, hvor man utnytter stedlig larvikitt som byggemateriale.
Last opp bilder av din favorittbro her: www.tu.no/vakrestebro og bli med i trekningen av et Canon Powershot A3100 og en fotoskriver: Canon Selphy CP790.
Norges lengste broer:
|
Navn |
Lengde |
Største spenn |
Byggeår |
|
Drammensbrua |
1892 |
60 |
1975/2006 |
|
Nordhordlandsbrua |
1614 |
172 |
1994 |
|
Sandesundbrua |
1528/1521 |
139 |
1978/2008 |
|
Mjøsbrua |
1421 |
69 |
1985 |
|
Gjemnessundbrua |
1257 |
623 |
1992 |
|
Sotrabrua |
1236 |
468 |
1971 |
|
Måløybrua |
1224 |
125 |
1973 |
|
Sandnessundbrua |
1220 |
150 |
1973 |
|
Gisundbrua |
1147 |
143 |
1972 |
|
Stordabrua |
1077 |
677 |
2000 |





