3D-printerrevolousjonen er over oss. Den skal snu opp ned på måten vi produserer gjenstander. Men dagens forbrukerrettede 3D-printere er ikke noe særlig å se på, kompliserte for oss vanlig dødelige – og ikke minst upålitelige.
– Å ha en 3D-printer er som å ha en veteranbil, den printer i en måned før du får problemer, sier Simen Svale Skogsrud.
Han er mannen bak Alta, en 3D printer som skal endre på det.
Enkel og robust
Alta er en enkel og robust 3D-printer som skal kunne brukes av flere enn printerentusiastene. Dermed har den også blitt mye penere enn 3D-printere flest. Den ser faktisk mer ut som en trendy LP-spiller.
Det hele begynte i 2009, da Skogsrud, som vanligvis jobber i det digitale byrået Bengler, begynte å bygge den åpne 3D-printeren Reprap, som han opplevde som unødvendig komplisert.
Derfor bygde han en egen prototype, med slangeklemmer og strips for å sette samme to elktromoterene. Han brukte heller kreftene på å lage en komplisert algoritme for printeren.
– Med denne og litt komplisert kode kunne jeg erstatte 70 prosent av delene i vanlige 3D-printere. Prinsippet var å gjøre livet enklere ved å flytte kompleksitet fra jernvare til programvare, sier Skogsrud.
Dette er oppphavet til en godt bevart hemmelighet, Grbl. Det er programvaren som brukes i nesten alle forbrukerrettede 3D-printere i dag, blant annet på MIT. Og Simen er altså mannen bak.
Anita Krohn Traaseth: – Vi må skape en kultur hvor det er helt greit å bli gründer
Ble liggende på hylla
Prototypen ble liggende på hylla i nesten tre år før industridesignstudentene på Arkitektur- og designhøyskolen i Oslo, Hans Jakob Føsker og Alexandre Chappel fikk øynene opp for den. Som sin diplomoppgave designet de en lekker utgave av Simens prototype. Navnet ble Alta.
De tre forstod snart at Alta måtte bli mer enn en skoleoppgave.
– Vi bruker veldig få og robuste deler. Mindre enn 50 deler, bortsett fra ledninger. Den er helt lydløs og trygg. Nå gjenstår det for oss å bevise at den er driftssikker.
Til det fikk man to elektroingeniører med på laget.
– Vi var heldige å få med oss Adam Scheuring og Anders Guldahl, elektroingeniører som driver selskapet Balans og har bakgrunn fra Energy Micro til å designe elektronikken som er basert på ARM med wi-fi-støtte og litt uvanlige motor-drivere, sier Skogsrud.
Les også: Byggingeniør 3D-printet slott i hagen
Kompetanse fra Sikorsky
Gennom dem kom de så i kontakt med Thomas Boe-Wiegaard, som har en bakgrunn fra helikoptergiganten Sikorsky. Ingen lettvekter, med andre ord.
– Han hjalp oss med den fysiske modelleringen av dynamikken i systemet slik at vi kunne optimere motorvalg og vekt på de ulike delene.
TIlfeldigvis hadde Boe-Wiegaard en MBA (Master of Business Administration), og kunne tre rett inn i rollen som CEO i det nye selskapet.
Byrået Bengler betaler foreløpig regningen, i tillegg til investeringen alle gjør i form av gratis arbeidstimer. Nå er er også deler av Polarworks i USA for å hente investorer.
Polarworks jobber nå på spreng for å shippe ut ti modeller i første omgang. Akkruat når lanseringen kommer vil de ikke røpe. Prisen vil ligge på mellom 7 og 10.000 kroner.
Denne helgen vil Simen og kollegene snakke om prossesen rundt Alta, på konferansen Makercon, som arrangeres i Oslo 17. og 18. oktober.
Les også:
Containere blir hybler for studenter og oljearbeidere
Her bygger det nederlandske arkitektfirmaet hus med 3D-printer