De første, uoffisielle tallene over drepte i trafikken hittil i år, er offentliggjort av Statens vegvesen - og holder trenden for de syv første månedene seg gjennom de siste fem månedene, kan 2019 bli året med de laveste dødstallene på norske veier siden 1947.
Hittil i år er 54 personer bekreftet drept i trafikkulykker, og det betyr at vi statistisk sett ligger an til å matche 1947-tallene, da 94 personer omkom i trafikken. Det vil i så fall bli det første året siden 1947 med færre enn 100 dødsfall i trafikken. Det laveste tallet i «moderne tid» er i følge Statistisk Sentralbyrå 106 trafikkdrepte i 2017.
Det verste ulykkesåret var 1970, da 560 personer døde på norske veier. På den tiden var også trafikken mye mindre enn i dag.
– Norske trafikanter er generelt flinke og ansvarlige i trafikken. Sammen med stadig bedre veier og sikrere biler, gjør det at risikoen for å bli drept eller skadet i en trafikkulykke i Norge, er blitt den laveste i verden, sier fungerende vegdirektør Bjørne Grimsrud i en melding fra Vegvesenet.
- Dobbelt så mange som i 2018: 10 MC-førere drept på norske veier i første halvår
Rogaland uten dødsulykker
Møre og Romsdal, Akershus og Nordland er fylkene med flest dødsulykker - syv hver, melder Vegvesenet. I Rogaland er det derimot ikke meldt om en eneste dødsulykke i trafikken hittil i år. Og Aust-Agder, Finnmark, Troms og Oslo har én dødsulykke hver.
Også Sogn og Fjordane står uten dødsulykker i Vegvesen-tallene, men en bilfører er savnet og antatt omkommet etter ras i Jølster 30. juli. Ettersom dødsfallet ikke er bekreftet av politiet, er det ikke med i tallmaterialet.
Det er som vanlig flest menn som omkommer i trafikken. 42 menn og 12 kvinner er drept hittil i år. 34 av de omkomne er menn over 25 år, og alle de åtte omkomne i aldersgruppen 16-24 år er menn. Fortsatt er det ingen barn under 16 år som har mistet livet i 2019-trafikken.
I følge Vegvesen-tallene er de dominerende ulykkestypene møte- og utforkjøringsulykker, med henholdsvis 17 og 18 omkomne. Alle omkomne i utforkjøringsulykker er menn. 27 av de totalt 54 trafikkdrepte omkom i en personbil. 11 omkom på motorsykkel, seks var fotgjengere, fire på sykkel og tre i varebil/tungbil.
- Sommerulykkene: I snitt mister 41 trafikanter livet i løpet av sommeren
Uforminsket innsats
Selv om dødstallene og antall hardt skadde i trafikken har gått ned de siste årene, poengterer Bjørne Grimsrud at denne utviklingen ikke kommer av seg selv.
For å nå det ambisiøse etappemålet om null trafikkdrepte som er satt av Stortinget, må dette arbeidet videreføres, mener han.
– Det er et bredt anlagt og faglig solid forankret arbeid over tid har gitt resultater. Vi har satt oss høye mål for trafikksikkerheten i Norge, men skal vi nå disse må vi jobbe enda mer målrettet, systematisk og helhetlig. Samtidig er vi helt avhengig av å tilegne oss og ta i bruk ny kunnskap og teknologi underveis, sier Grimsrud.
Utviklingen for dødstallene i trafikken, har gått jevnt og trutt nedover siden toppåret 1970. I SSBs statistikk over trafikkulykker med personskade fordeler de viktigste milepælene seg slik:
- 1975 var det siste året med flere enn 500 trafikkdrepte.
- 1986 var det siste året med flere enn 400 trafikkdrepte.
- 2002 var det siste året med flere enn 300 trafikkdrepte.
- 2010 var det siste året med flere enn 200 trafikkdrepte.
- 12 trafikkdrepte i mai: Lang vei til nullvisjonen er realisert