De enorme summene skal deles ut gjennom en fireårsperiode og hovedmålet er redusert energibruk.
Det totale budsjettet er 3,2 milliarder euro, av dette dekker EU halvparten, resten må deltakerne selv betale.
Midlene skal deles mellom tre områder: Fremtidens fabrikker, energieffektive bygninger og grønne biler.
Fremtidens fabrikker
Factories for the future retter seg først og fremst mot små og mellomstore bedrifter.
Prosjektene skal bidra til at bedrifter innen EU, inklusive Norge, skal tilpasse seg høy konkurranse basert på morgendagens miljøvennlige teknologi.
For denne gruppen er det søknadsfrist 3. november i år, da skal det konkurreres om 95 millioner euro for 2010.
Bygninger
Energieffektive bygninger er det andre området. Her skal det for 2010 deles ut 65 millioner euro.
I et informasjonsskriv fra Forskningsrådet står det at hensikten med denne utlysningen er å levere, implementere og optimalisere bygnings- og distriktskonsepter som har både teknisk, økonomisk og samfunnsmessig potensial til å redusere energiforbruk og CO2-utslipp.
Dette knyttes både til bygging av nye bygninger og restaurering av eksiterende bygningsmasse.
Grønne biler
Under temaet European Green Cars skal de viktigste temaene være elektriske- og hybridkjøretøy, nye lavkost materialer, sikkerhetsproblemer knyttet til varmetap, resirkulering av batterier og utvikling av teknologier for å øke gjenvinnbarheten til materialene.
Kommunikasjonsrådgiver Ingebjørg Aadland i Forskningsrådet understreker at dette er midler norsk industri kan være med å konkurrere om selv om vi ikke har egen bilindustri.
– Norsk industri leverer mye til bilprodusentene, og er inkludert, sier Aadland.
Informerer
Den første fristen er 3. november, da skal det konkurreres om prosjekter knyttet til IKT for elektriske kjøretøy.
Øvrige områder innen grønne biler har søknadsfrist 14. januar. For 2010 skal det dels ut 25 millioner euro.