MOBIL

Få ett nummer til alle telefoner

Telenor lanserer en tjeneste som gir bedrifter samme nummer på fasttelefon, mobil og PC.

Marius ValleMarius ValleJournalist
9. okt. 2009 - 11:46

Telenor lanserte i går en løsning for såkalt ”Samordnet Kommunikasjon” for bedriftsmarkedet. Dette er en tjeneste som integrerer alle tale-, video-, data-, tekst-, og mobile løsninger i bedriften i. Tjenesten henger sammen funksjonelt og teknisk, og gjør blant annet at du ikke lenger trenger å tenke på om du bruker mobil eller fasttelefon.

Ett nummer til alt

Hovedprinsippet er at du kun opererer med ett telefonnummer per bruker og at samtaler inn og ut, enten de går via VOIP, fasttelefon eller mobil, går over dette. Dermed slipper du å sette over kontortelefonen din til mobilen når du er ute av kontoret, og du slipper å holde styr på samtaler som kommer til mobilen mens du sitter i jobbtelefonen og vice versa.

I løsningen er det også en PC-klient du kan benytte til å foreta telefonsamtaler. Her kan du i tillegg se om kollegene dine er opptatt i telefonen, via en tjeneste Telenor kaller Samordnet Mobilstatus. Som navnet antyder kan du imidlertid kun se mobilstatus, da informasjonen hentes fra mobilnettet.

I mobilstatusen kan du også se hvor brukeren befinner seg på et kart dersom han eller hun har gitt godkjennelse til dette.

Når du mottar en innkommende samtale kan systemet sende samtalen til mobilen, fasttelefonen og PC-klienten samtidig, og du velger selv hvor du ønsker å svare.

Knyttet mot Outlook

PC-klienten er knyttet opp mot Microsoft Office Outlook, og skal gjøre det enkelt å kommunisere med kolleger via gruppesamtaler enten over telefon, webkamera eller webkonferanse. Alt er samlet i ett grensesnitt i Outlook, slik at du ikke trenger å forholde deg til flere programmer

- De konkrete effektene av å jobbe med Samordnet Kommunikasjon er at organisasjonen samarbeider bedre. Det blir mer læring fordi utvikling av kompetanse og innhenting av ”best practice” er lettere tilgjengelig. Informasjonsdelingen øker, og dermed øker også effektiviteten i arbeidsprosesser.  Færre reiser gir mindre tidsbelastning for de ansatte og også positive effekter på klima og kostnadskutt. For norske bedrifter vil Samordnet Kommunikasjon gi mange av de effektene Telenor selv har erfart. I tilegg kan et bredere spekter av kommunikasjonsformer ha en verdi i rekrutteringsprosesser mot et yngre publikum, sier Abraham Foss, leder for Telenors bedriftsmarked i Norge.

Skal lanseres i trinn

Telenor er for øvrig den første teleoperatøren i Norge som lanserer en Samordnet Kommunikasjon-løsning. Og løsningen vil bli en sentral del av selskapets tilbud til bedriftsmarkedet.

Det vil imidlertid ikke si at hvem som helst kan skaffe seg tjenesten i dag. Telenor planlegger å rulle ut Samordnet Kommunikasjon i flere trinn frem mot 2011. I begynnelsen fokuseres det på store bedrifter. Disse bedriftene vil i samarbeid med Telenor kunne få satt opp tilpassede løsninger.

En standardisert løsning for små og mellomstore bedrifter etter planen blir tilgjengelig i 2011.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.