ENERGI

Feil på tusenvis av nye strømmålere

Kunder må få strømforbruket stipulert.

I løpet av året som kommer skal alle husstander ha fått installert automatiske strømmålere. NB: Feilen gjelder strømmålere fra det koreanske firmaet Nuri Telecom, ikke Aidon som er avbildet på dette illustrasjonsfotoet.
I løpet av året som kommer skal alle husstander ha fått installert automatiske strømmålere. NB: Feilen gjelder strømmålere fra det koreanske firmaet Nuri Telecom, ikke Aidon som er avbildet på dette illustrasjonsfotoet. Bilde: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
20. jan. 2018 - 10:56

Rundt 10.000 nye automatiske strømmålere sender ikke inn måleravlesningene til nettleverandøren BKK. På landsbasis kan det være snakk om enda flere.

BKK, det største energiselskapet på Vestlandet, har sammen med 26 andre nettselskap kjøpt automatiske strømmålere til 750.000 strømkunder fra det koreanske firmaet Nuri Telecom.

– Strømforbruket til kunden må da bli stipulert, for vi aner ikke hva forbruket er, sier prosjektleder for automatiske strømmålere i BKK, Eli Kristin Dimmen til NRK.

Fortsatt problemer

Hun presiserer at feilen nå er rettet opp, men at flere tusen strømmålere fortsatt har problemer.

– Som kunde kan en bidra ved å selv koble ut hovedsikringen i minst en time. Ved strømutkobling vil systemet startes på nytt, og feilen blir rettet opp, sier Dimmen.

Noregs vassdrags- og energidirektorat (NVE) har besluttet at automatiske strømmålere (AMS) skal installeres i alle husstander innen 1. januar 2019.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.