Seks mennesker er omkommet og 22 er skadet i en kranulykke på verftet Samsung Heavy Industries i Sør-Korea, skriver Korea Times.
Ulykken skjedde under byggingen av oljeplattformen Martin Linge for selskapet Total E&P, bekrefter selskapets norske kommunikasjonssjef Leif Harald Halvorsen overfor tu.no.
– Jeg kan bekrefte at det dreier seg om en kranulykke, ellers vet vi foreløpig lite. Vi jobber med å få oversikt, sier Halvorsen.
Den 32 tonn tunge kranen skal ha veltet klokken 07.50 norsk tid, og det er igangsatt en redningsaksjon for å berge personal som er fanget i vrakrestene.
Årsaken til kranvelten er foreløpig ukjent. Ingen fra Totals prosjektorganisasjon er blant de omkomne eller skadde.
Ptil advarte
Total bygger Martin Linge ved Samsung-verftet i Sør-Korea.
Senest i forrige uke omtalte tu.no en rapport fra Petroleumstilsynet som konkluderte med at haster å få Martin Linge-prosjektet under kontroll, etter inspeksjon av plattform-modulene ved verftet.
Det var i mars at tilsynsmyndigheten gikk prosjektet nærmere etter i sømmene på teknisk sikkerhet, elektriske anlegg, styring av vedlikehold og Totals egen oppfølging av tekniske barrierer i ferdigstillelsesfasen på verftet.
Resultatet av Petroleumstilsynets (Ptils) besøk på Samsung-verftet var av en så alvorlig karakter at tilsynsmyndigheten har valgt å reagere kraftig på Totals arbeid med multimilliard-prosjektet allerede før tilsynsrapporten er ferdigstilt.
Tekniske feil og mangler
Ptil krevde at ferdigstillelsen av plattformen skjer på en sikker måte, og påpekte blant annet at utstyr og systemer står i fare for å bli ødelagt, eller må skiftes ut, rett og slett fordi det har blitt for skittent etter å ha blitt eksponert for støv, vann, partikler og andre urenheter.
– Vi er såpass bekymret etter funnene vi gjorde på tilsynet i Korea at vi varsler pålegg før rapporten er ferdigstilt. Dette er på grunn av framdriftsplanene i prosjektet og for at det skal være mulig for operatøren å korrigere og identifisere problemstillinger allerede nå, sa direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ptil, Inger Anda.
Hun påpekte at Ptils bekymringer gjelder for en rekke områder. Deriblant:
- Tekniske feil og mangler
- Selskapets planer for ferdigstillelse av prosjektet
- Prioritering og bruk av ressurser
Overskridelser og forsinkelser
Total ble bedt om å gi myndighetene en redegjørelse for hvordan de skal håndtere dette. På toppen av dette krevde Ptil at Total setter i gang tiltak for å komme à jour med selskapets egne prosedyrer for «preservering av utstyr og systemer».
Med over 10 milliarder kroner i overskridelser – fra 28,2 milliarder til 38,6 milliarder kroner – samt forsinkelser og pågående trøbbel på det koreanske verftet, manglet det ikke på utfordringer i prosjektet fra før.