Den norske it-løsningen Erex for korrekt måling av strømforbruk i tog er kommet ett skritt nærmere målet om å bli standardløsningen for Europa.
Etter en periode med testing siden i fjor vår har det finske Trafikkverket besluttet å ta i bruk løsningen fra Bouvet.
Det fører til rimeligere driftskostnader i Norge.
Les også: – Alternativet er å legge ned jernbanen
Måtte dele
Jernbaneverket i Norge tok initiativ til å starte opp European Rail Energy Settlement System, Eress.
Dette er en non profit-organisasjon som samarbeider om bedre energiøkonomi på jernbanen.
Tidligere måtte alle togselskap dele likt på regningen, uansett hvor mye strøm hvert togsett brukte.
Nå er det montert målere om bord, og de sender fortløpende data om forbruk til en sentral. Dermed betaler selskapet for det faktiske forbruket i hvert togsett.
Detaljene finner du i denne PDF-en.
Kutter kostnader
Finland blir den femte partneren, i tillegg til Norge, Sverige, Danmark og Belgia.
Som jernbaneland er det relativt likt Norge. Totalt finnes det om lag 350 elektriske togsett (lokomotiver og motorvognsett) i vårt naboland.
Årlig forbruker de finske togene ca 607 000 MWh elektrisk kraft. Dette er noe mer enn Norge, der forbruket er på ca 600 000 MWh hvert år.
Finland vil på sikt øke antall tog i systemet med rundt ti prosent, noe som vil bidra til å redusere enhetskostnadene.
- Det kommer togselskapene i Norge til gode ved lavere kostnader for måling, avregning og fakturering, sier Eress-direktør Dyre Martin Gulbrandsen.
- Hvor mye vil kostnadene bli kuttet med?
- Det er et vanskelig anslag, men jeg vil anta et sted mellom fem og sju prosent når det er fullt implementert, svarer Eress-sjefen.
Litt annen type tog: Her er Skandinavias største modelljernbane
Flere kommer
Den største bidragsyteren så langt er Belgia. Norge har 300 togsett, mens Belgia har 1300.
Finland bidrar en del med sine 350, mens Eress har forventninger om flere deltakere:
Østerrike og Nederland ser på en kombinasjon med egen teknologi, mens britiske Virgin og franske SNCF tester den norske løsningen.
Les også: Investerer en milliard i teknologi som kan bli skrotet
Velge fritt
Trafikkverket i Finland må snart forholde seg til flere togselskaper, og det gir nye utfordringer.
Her er jernbanemarkedet i ferd med å åpnes for konkurranse, og da må myndigheten kunne opptre nøytral og kunne håndtere eksakte energimåledata både til avregning og fakturering.
Finnene ønsker også at togselskapene fritt skal kunne velge kraftleverandør i energimarkedet. Da må løsningen utvikles ytterligere.
- Dette er per i dag reelt sett ikke mulig i noe land i Europa. Dette vil knytte jernbane- og energisektoren sammen, sier Dyre Martin Gulbrandsen.
Les også:
Norske Silje vant prestisjetung teknologipris