Fjord1 vant fergekontrakt til 1,9 milliarder kroner

Fjord1 har vunnet prestisjekontrakten om drift av de fire fylkesveg-ferjesambandene på Nordmøre.

Den over 50 år gamle bilferja «Tingvoll» på ferjesambandet Kvanne-Rykkjem er blant flere ferjer som blir skiftet ut med moderne materiell fra 1. januar 2020. Også ferjekaiene må moderniseres og tilpasses større ferjer og elektrisk drift.
Den over 50 år gamle bilferja «Tingvoll» på ferjesambandet Kvanne-Rykkjem er blant flere ferjer som blir skiftet ut med moderne materiell fra 1. januar 2020. Også ferjekaiene må moderniseres og tilpasses større ferjer og elektrisk drift. Foto: Kjell Herskedal
Kjell Herskedal
9. jan. 2018 - 09:55

Kontrakten starter opp 1. januar 2020 og varer i 11 år. Kontraktsummen er på 1,884 milliarder kroner.

Det var stor konkurranse om dette oppdraget, der det er satt spesielle krav til miljøvennlige ferjer. På de fire sambandene skal det settes inn fem plug-in elektriske ferjer med hybridiseringsgrad. Med miljøferjene blir CO2-utslippene redusert fra om lag 9450 tonn årlig til om lag 2312 tonn årlig, en reduksjon på over 75 prosent.

Fire fergesamnband

De fire ferjesambandene som omfattes av kontrakten er Edøya-Sandvika, Arasvika-Hennset, Seivika-Tømmervåg og Kvanne-Rykkjem.

Samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal sier i en kommentar til Våre Veger at han er tilfreds med konkurransen om denne kontrakten. Utgiftene til fylkeskommunen øker likevel som en følge av miljøkravene og et forbedret tilbud.

-Konkurransesituasjonen har generelt bedret seg. Mangelen på konkurranse er ikke i samme grad som tidligere prisdrivende, sier Fuglseth.

 

Tilbud fra 1,9 til 2,6 milliarder

De fire rederiene som konkurrerte om Nordmørspakken var Boreal Sjø AS, Fjord1 ASA, Norled AS og Torghatten Trafikkselskap AS. Anbudene varierte fra ca. 1,9 milliarder kroner til 2,6 milliarder kroner.

Det stilles stadig strengere krav til miljøvennlig drift av kystferjeflåten, både i Møre og Romsdal og i andre kystfylker. Disse kravene gjør at det må bygges nye ferjer til erstatning for de gamle. Flere av ferjerederiene har ferjer i daglig drift som er over 50 år gamle.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.