– Det er en trend at sjåfører av elbil skylder på bilens automatikk, at den reagerte for tregt og at de dermed ikke klarte å unngå ulykken i tide, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.
Forsikringsselskapet hadde fram til oktober registrert en økning på 10 prosent i antall bilskader.
Brandeggen sier flere nye elbiler har store skjermer som kan ta oppmerksomheten bort fra kjøringen – og at de ser en trend at elbil og hybrid samlet har betydelig høyere risiko for skade.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Han sier disse har en skadefrekvens som er 25 prosent høyere enn rene fossile biler.
– Det kan se ut som at jo sikrere bilen er, jo større sjanser tar enkelte sjåfører. Når vi leser deres forklaring i skademeldingene, er det gjentakende at de stoler for mye på datasystemet i bilen, som kun er ment å være en støtte for sjåføren. Når føreren stoler for mye på førerstøttesystemene og av den grunn følger mindre med på trafikken, øker skaderisikoen og skadene, sier Brandeggen.
![Fallet i sjømateksporten var størst i mars da den falt med 14 prosent fra i fjor.](https://images.gfx.no/130x87/2794/2794957/NTB_nKU0KbNUfl4.jpg)
Milliardnedgang for sjømateksporten