Regjeringen ga Innovasjon Norge økte rammer da krisepakken ble lagt frem i slutten av januar, og nå merker den statlige gründerhjelperen økt pågang fra norske bedrifter.
Økte rammer
Rammene for lavrisikolån ble økt fra 1,5 milliarder til 2,5 milliarder kroner. For landsdekkende risikolån økte rammene til 900 millioner kroner i år fra 300 millioner i fjor.
Samtidig ble offentlige og industrielle forsknings- og utviklingskontrakter (IFU/OFU) økt med 65 millioner, til 330 millioner.
– Vi har brukt 100 millioner kroner allerede og merker at det er et stort sug etter denne ordningen ute i markedet, sier Oddbjørn Clausen, programansvarlig for forsknings- og utviklingskontrakter i Innovasjon Norge, til Teknisk Ukeblad.
Større etterspørsel
Innovasjon Norge merker også at etterspørselen etter risikolån er betydelig større enn i fjor. I årets tre første måneder ble det søkt om lavrisikolån for tre milliarder kroner, ifølge NA24. I fjor på samme tidspunkt ble det søkt om 830 millioner kroner.
I forhold til forsknings- og utviklingskontraktene merker teamet som jobber med dette at det er en tendens til at større bedrifter etterspør ordningen, som tidligere har vært mye etterspurt blant små og mellomstore bedrifter.
– Vi merker at prosjektene blir større, sier Oddbjørn Clausen.
– Veldig viktig støtte
I fjor bidro ordningen med forskning og utvikling i 221 bedrifter. I stor grad er det bedrifter innen industri og olje og gass som søker. Mange av dem er IT-relaterte. En av disse er bergensbedriften BSSI.
Ti år etter oppstarten i 1994 fikk selskapet støtte fra Innovasjon Norge for å videreutvikle produkter rettet mot bilindustrien.
– For oss var støtten fra Innovasjon Norge veldig viktig, forteller gründer Patrick Gaffney, til Teknisk Ukeblad.
Selskapet hadde lenge problemer med å få partnere i Norge, men Ford fattet interesse. Akkurat det er viktig for Innovasjon Norge, som vil at bedriftene skal ha en internasjonal, krevende kunde å drive produktutvikling sammen med.
Krever krevende kunde
– Vi ser at et prosjekt med en internasjonal krevende kunde øker sannsynligheten for videre internasjonal markedssuksess sier Kjell Arne Nielsen. For BSSIs vedkommende vil selskapet kunne selge løsningen videre til europeisk og japansk bilindustri.
I samarbeid med Ford har bergensbedriften utviklet et simuleringsverktøy som sparer bilfabrikantene for mye arbeid i forbindelse med rusttester.
Ifølge Gaffney var den finansielle støtten på 4,3 millioner kroner fra Innovasjon Norge avgjørende for å utvikle et samarbeid med Ford og andre partnere.
– Støtten gjorde det mulig å fokusere på arbeidet som måtte gjøres for å nå våre målsettinger uten å bli forstyrret av bekymringer knyttet til om vi ville overleve eller ikke, sier Gaffney.
Nå benytter også General Motors verktøyet, mens flere bilfabrikanter i Sør-Korea og Japan også har fattet interesse.