Regjeringen foreslår i Revidert nasjonalbudsjett en tilleggsbevilgning på 15 millioner kroner til jernbaneinvesteringer.
For å legge til rette for at mer godstrafikk kan flyttes fra veg til jernbane, vil regjeringen også øke grensen for fritak for kjørevegsavgift for ordinær godstrafikk med jernbane. 10 av de 15 millionene går til Drammen stasjon.
Satsing på godstrafikk
De resterende fem millionene vil regjeringen bruke på tiltak på Bergen godsterminal for å øke sporkapasiteten og til forlenging eksisterende skiftespor på Heimdal stasjon i Trondheim. T
iltakene gjør at det kan kjøres lengre godstog, noe som innebærer mindre skifting på de to terminalene.
Regjeringen er opptatt av å legge forholdene til rette for at tungtrafikk kan overføres fra veg til jernbane. Grensen for fritak for kjørevegsavgift for godstrafikk på jernbane foreslås derfor økt fra 22,5 tonn aksellast til og med 25 tonn aksellast.