Ford har formelt lansert sin populære pickup F-150 som elbil. Dette etter at modellen har vært kjent en god stund allerede.
Dette er elbilvarianten av bilen som fra før av er USAs mest solgte bil uansett kategori. F-150 Lightning, som den heter, kommer i salg på hjemmemarkedet neste vår. Ifølge pressemeldingen er bilen utviklet for salg på det amerikanske markedet, så det er foreløpig uklart om de vil ønske å selge den i Europa.
Den kan komme til å gjøre det godt i USA, ettersom startprisen er tilsvarende den eksisterende fossile utgaven av trucken. Elbil-varianten skal være en del mer avansert og kommer med firehjulstrekk som standard.
Denne kan bli like effektiv som en hogstmaskin
482 kilometer
Ford tilbyr to batteripakker. Eierne kan trekke strøm rett fra batteripakken til for eksempel elektriske verktøy – eller som strømkilde til huset om strømmen skulle forsvinne. Strømuttaket kan levere inntil 9,6 kilowatt.
Varianten med størst batteri har 420 kilowatt maks motoreffekt, dreiemoment på 1050 newtonmeter og gjør null til hundre på 4,5 sekunder. Rekkevidden er inntil 482 kilometer.
Det minste batteriet gir 370 kilometer rekkevidde og maks motoreffekt på 318 kilowatt. Dreiemomentet er det samme.
Bagasjeplass som en småbil
Nyttelasten er 900 kilo, og bilen skal kunne trekke inntil 4500 kilo tilhenger. Foruten stort lasteplan på 1,7 x 1,28 meter, har bilen også et bagasjerom under panseret som rommer 400 liter. Det er bare litt mindre enn bagasjerommet i en Nissan Leaf.
Bilen har plass til fem personer i kupeen. Her får man altså noe som ser ut til å være en ganske allsidig pickup.
F-150 leveres med Fords førerstøttesystem kalt Blue Cruise, som skal la føreren ta hendene av rattet på bestemte veistrekninger.
Bilen har også mulighet til å estimere hvor mye den er lastet, slik at man kan se om man nærmer seg nyttelastgrensen. Denne informasjonen bruker bilen også til å estimere rekkevidden.
Bilens infotainmentsystem er det samme som står i Ford Mustang Mach-E og byr på en stor skjerm som styrer mange av bilens funksjoner.
Kommer neppe til Europa
Så er spørsmålet bare om vi noen gang får se denne eksportert til Europa. Vi har ikke sett noe som indikerer at dette er forestående. Men med egenvekt på nær tre tonn og nyttelast på 900 kilo, er dette i utgangspunktet en lett lastebil i Norge, og den vil kreve førerkort for dette. Da vil det også være krav om hastighetssperre på 100 kilometer i timen.
Den som ønsker å gråimportere, kan likevel slippe unna å ta nytt førerkort og hastighetssperre ved å registrere maks nyttelast ned til 3500 kilo. Men da spørs det hvor mye nytte man sitter igjen med.
Altså virker det lite trolig at Ford kommer til å lansere F-150 Lightning i Europa. I alle fall i den utgaven den er presentert i USA.
Vi spurte Ford Norge om det er planer for lansering i Europa. Informasjonsdirektør Anne Sønsteby sier det ikke er noen direkte planer om det.
– F-150 Lightning er produsert for det amerikanske markedet, men F-150 Lightning sammen med Mustang Mach-E og E-Transit er de fremste eksemplene på Fords massive globale elektrifiseringsstrategi. I løpet av 2024 skal alle Fords nyttekjøretøymodeller ha en variant som er enten helelektrisk eller ladbar hybrid, sier hun.
Batterigigant sliter: – En perfekt storm