Natt til mandag lanserte Ford sin første helelektriske SUV– med mange liknende spesifikasjoner som Teslas kommende Model Y.
Her er noen hovedpunkter i hva Ford lanserte, med levering fra høsten 2020:
- Førsteutgaven Ford Mustang Mach-E «First Edition», kommer med firehjulstrekk og opptil 540 kilometers WLTP-rekkevidde/ 98,8 kWt batteri. Den skal koste 599.000 kroner og er utgaven som bygges først. Bilen skal ta deg fra 0-100 på under syv sekunder ved hjelp av 337 hestekrefter (248 kW) og et dreiemoment på 565 Nm.
- Ford Mustang Mach-E RWD Long Range har kun bakhjulsdrift med det samme 98,8 kWt batteriet som førsteutgaven. Den vil dermed få den lengste rekkevidden, inntil 600 kilometer målt etter WLTP-metoden. Her blir det 285 hestekrefter (210 kW) og et dreiemoment på 415 Nm. Prisen blir fra 473.400 kroner.
- Ford Mustang Mach-E AWD Long Range er en mindre velutstyrt variant av «First Edition»-utgaven, med samme WLTP-rekkevidde på opptil 540 kilometer (98,8 kWt batteri) og firehjulstrekk med 337 hestekrefter (248 kW). Den vil koste fra 554.400 kroner.
- Bilen kommer også med en mindre batteripakke på 75,7 kWt og 258 hestekrefter. Firehjulsutgaven får da 420 kilometers rekkevidde og en pris fra 492.000 kroner. Den rimeligste utgaven får du hvis du velger bakhjulsdrift, med inntil 450 kilometers rekkevidde og pris fra 422.000 kroner. Her skal du kunne akselerere fra 0-100 på under åtte sekunder.
Teslas nye pickup: Opp til 805 kilometer rekkevidde, 0-100 km/t på 3 sekunder og er «skuddsikker»
Mustang-arven
De nevnte prisene inkluderer leveringsomkostninger på 10.000 kroner. Batteristørrelsen er oppgitt i brutto kapasitet. Batteripakken er plassert under gulvet, mellom bilens to akslinger.
Long Range-utgaven fordeler batterikapasiteten på 376 celler, mens Standard Range-varianten har 288 celler.
Firehjulsutgavene kommer med to motorer som fordeler kreftene uavhengig mellom front- og bakaksel, skriver Ford i en pressemelding.
Lenge/bredde/høyde er oppgitt til henholdsvis 4712, 1881 og 1597 millimeter.
Anslått energiforbruk etter WLTP-metoden er 18.1 kWh/100 km.
Ford genererer naturligvis oppmerksomhet når de for første gang på 55 år utvider Mustang-familien med en elbil. Hovedlysene, baklysene og panseret henter inspirasjon fra Mustang-designet.
- Vi ville behandle bilen som om vi var kokker - legge til litt Mustang-krydder: Ikke for mye, ikke for lite, sier Murat Gueler, Mach-E-sjefsdesigner, som er tilstede på avdukingen av bilen i Oslo.
GT-utgave senere
Sommeren 2021 skal det også komme en GT Performance-versjon med en anslått ytelse på 465 hestekrefter og et dreiemoment på 830 Nm. Fords datasimuleringer anslår at denne utgaven vil klare 0-100 km/t på fire sekunder.
- Dette redefinerer Ford, hvordan vi takler de udiskutable klimaforandringene, sier Per Gunnar Berg, sjef for Ford Norge.
Bagasjerommet bak rommer 402 liter. Bilen har også et rom under panseret foran som sammen med bakrommet gir bagasjeplass på over 500 liter, ifølge Ford.
Tilhengerfeste og hurtiglading
Bilen kommer med mulighet for tilhengerfeste, men med en vektbegrensning på 750 kilo. Den er ikke godkjent for taklast, men det kommer løsninger for skistativ montert på tilhengerfestet.
Ford er med i hurtigladenettverket Ionity. Hurtigladehastigheten på utgavene med størst batteri er på 150 kW, mens Standard Range-utgavene er begrenset til 130 kW.
SUV-en har litt lengre anslått rekkevidde enn Teslas kommende Model Y. Bakhjulsdrift-utgaven av Model Y skal ha inntil 540 km målt etter WLTP-metoden. Model Y kan fås med syv seter, mens Mustang Mach-E kommer med fem seter.
Det minimalistiske interiøret likner også, med en vertikalstilt 15,5 tommers stor touch-skjerm i midten av bilen. Ford har imidlertid tilført en 10,2 tommers skjerm på førerplassen, bak rattet. Mach-E skal kunne få oppdateringer trådløst og man skal kunne bruke mobiltelefonen for å låse opp bilen.
Med levering høsten 2020 kan det se ut som Mustang Mach-E kommer noe tidligere enn Model Y, som har anslått levering i Norge fra tidlig 2021.
Ford utfordrer Tesla: Vil ha reprise på pickup-duell