Ford har lettet på sløret, og gitt et gløtt inn i hvilke planer de har for elbiler i tiden som kommer.
Ford jobber med å fornye seg selv, og skal bytte ut 75 prosent av modellutvalget sitt i Nord-Amerika innen to år.
Bilprodusenten er stor i USA, og forventer å bli den største leverandøren av hybridbiler innen 2021. I dag er det Toyota som er størst, mens Ford ligger på en andre plass.
Det amerikanske bilmarkedet er imidlertid ganske forskjellig fra det europeiske. 70 prosent av omsetningen til Ford kommer fra pickup- og varebilsalg. Disse bilene vil nå komme i hybridversjoner, ladbar eller ikke, eller begge deler.
- Les også: Nå er prisen på Audis elbil klar
Regionale forskjeller
Fords globale markedssjef Jim Farley sier ifølge Autonews at de er i ferd med å ta hybridbiler forbi «naturfagprosjekt»-stadiet, og gjøre disse bilene like emosjonelt og økonomisk attraktive som biler med deres EcoBoost-motorer.
Det er ikke vanskelig å få øye på forskjellen på Nord-Amerika og Europa. For mens de europeiske produsentene snakker om elbiler og hvordan de skal skaffe alle batteriene de trenger, er fremdeles ikke-ladbare hybrider et poeng som er verdt å trekke frem der borte.
Det betyr likevel ikke at Ford ikke har elbilplaner. Under en pressekonferanse denne uken meldte de at de har planer om å lansere sin neste elbil i 2020, og at de skal tilby seks batterielbiler innen 2022.
- Nå er det klart: En av verdens største batterifabrikker bygges i Sverige
El-SUV-en Mach 1
Den første bilen ut blir en SUV, som skal være inspirert av Ford Mustang. Denne går under kodenavnet Mach 1, skriver Autonews.com.
– Det kjøretøyet kommer til å bli berømt uten at det må skytes ut i rommet, sa Farley, og refererte åpenbart til SpaceX-oppskytningen med Elon Musks Tesla Roadster.
Planer om en el-SUV er ikke helt nytt, ettersom de snakket om dette for et år siden. De sa da at den skal ha en rekkevidde på 480 kilometer og komme i salg i Europa, USA og Kina.
Elbiler er imidlertid en stor omveltning for mange av Fords amerikanske kunder. Derfor er planen at bilprodusenten skal gjøre overgangen så enkel som mulig.
Vil gjøre elbiler enklere
Å eie en elbil skal oppleves å være mer sømløst enn det er i dag med bensinbiler, skriver selskapet i en pressemelding. Med det mener de at lading skal være svært enkelt både hjemme og ute, uten at de går i detaljer rundt hva de mener med dette.
Det er imidlertid verdt å merke seg at Ford er en av bilprodusentene som står bak ladeoperatøren Ionity, som nå er i gang med å bygge ut et europeisk ladenettverk med stasjoner som kan levere inntil 350 kilowatt.
Fords elbiler skal også være i stand til å motta oppdateringer over internett, altså uten at du trenger å ta bilen med inn til et verksted. Dette er en praksis Tesla allerede har etablert, og som mange av deres kunder setter pris på.
Ford gir imidlertid ingen detaljer om hvordan dette skal fungere. Det kan for eksempel være snakk om rene oppdateringer av programvare, eller mulighet for å kjøpe ekstra funksjonalitet.
Effektiviserer produksjon
Ellers har Ford planer om å gjøre produksjon av elbiler spesielt effektivt. Dette skal de gjøre ved å halvere arealet som trengs for å skru sammen bilene, og å redusere kapitalinvesteringer i fabrikkene.
De forventer å øke arbeidseffektiviteten med 30 prosent, slik at arbeidere frigjøres til andre oppgaver, som å bygge batteripakker til bilene.
I tillegg har Ford planer om å rulle ut flere avanserte førerstøttesystemer. Disse skal markedsføres under navnet Ford Co-pilot360, og inkluderer autobrems, bilndsonevarsler, ryggekamera, filholderasdsistenst og automatiske langlys. Dette skal tilbys som en enkelt pakke på alle modeller.
Ford regnes for øvrig som en av bilprodusentene som er lengst fremme når det gjelder utvikling av selvkjørende biler. I fjor ble de rangert som lengst fremme i en rapport hvor Tesla til sammenligning kom på 12. plass.
Ford har for øvrig planer om å bygge noen av sine elbiler i Mexico.
- Les flere saker om elbil.