Snart sju år etter at Brasil bestilte 36 jagerfly av den nyeste generasjonen Gripen, har svenske Saab og det brasilianske luftforsvaret nådd en viktig milepæl: Det første Gripen-flyet har ankommet sitt nye hjemland.
F-39E, som jagerflyet skal hete i Brasil, ankom havna i Navegantes sør i landet søndag 20. september etter å ha seilt fra Norrköping ikke langt fra Saab-fabrikken i Linköping. Deretter ble flyet tauet de få hundre meterne til flyplassen.
Fortsetter testing
Dette er det fjerde Gripen Ekko-testflyet, med betegnelsen 39-6001, som nå får halenummer 4100 i Força Aérea Brasileira (FAB).
Det fløy første gang i Sverige i august i fjor. Nå skal det fortsette flytesting fra Gripen-senteret på Embraers anlegg i Gavião Peixoto, nordvest for São Paulo. Det er også her storparten av flyene skal bygges i 2023-24.
Etter dette flyets jomfruferd i fjor opplyste Saab at dette var det første testflyet med ny cockpitlayout. Flygerne får nå det som kalles et stort «wide area display» (WAD) supplert med to mindre «head-down-display» (HDD) og et nytt «head-up-display» (HUD). En annen større endring er gjort i flykontrollsystemet, både på hardware- og softwaresida.
Den første Jas-39 Gripen E (39-8) fløy første gang 15. juni 2017, testfly nummer to ble tatt i bruk i november 2018, mens testfly nummer tre har vært i lufta siden juni 2019. Nå er Saab og Försvarets materielverk (FMV) i ferd med å overføre et testfly til flybasen Malmen, ifølge produsenten.
I perioden fram til 2024 skal Saab levere 36 F-39E/F til Brasil og 60 Jas-39E/F til det svenske forsvaret.
Canada, Kroatia og Finland
Brasil blir den sjette Gripen-nasjonen. Ifølge avtalen om teknologioverføring skal både produksjonen av en god del komponenter og sluttmontering av Gripen-flyene skje hos Embraer ved São Paulo.
Nato-landet har ennå ikke F-35: Midt i en spent periode kjøper de franske Rafale-jagerfly
Ifølge Saab er det nå 400 ingeniører som jobber ved Gripen Design and Development Network (GDDN) i Brasil, blant annet med å ta fram toseteren F-39F som FAB skal ha åtte eksemplarer av.
Sammenlignet med forgjengerne kan nyeste generasjon Gripen bære mer våpen og drivstoff, har en ny generasjon aktive og passive sensorer, nytt EW-system (elektronisk krigføring), nytt kommunikasjonssystem og ny motor.
Saab har nylig gått offensivt ut og mener de ligger godt an til å vinne fram i den kanadiske konkurransen. I så fall må de slå både Lockheed Martin F-35A og Boeing med siste versjon av F/A-18E/F Super Hornet. Som da de vant kontrakten i Brasil i 2013, tilbyr de Canada en solid industripakke med teknologideling som sikrer dem full kontroll over kampflysystemet i dets levetid og med muligheter for egen produksjon.
Saab har også nylig levert et tilbud på 12 Jas-39C/D til Kroatia og kjemper dessuten i den finske HX-konkurransen der de nylig annonserte at de tilbyr et ytterligere videreutviklet EW-system med blant annet ny jammepod og narremissil («Lightweight Air-launched Decoy Missile»).
Fem år forsinket er Russlands første stealthfly klar for levering