I dag, 1. juli, trer endringer i luftfartsloven i kraft. En betydelig oppdatering er at droner nå offisielt klassifiseres som luftfartøy.
Endringen legger til rette for nye reguleringer vedrørende bruk av droner, som inkluderer førere på bakken, forsikringskrav og visse handlinger som tjenestepersoner må unngå, ifølge regjeringa.
Dette er den andre store revideringa, etter at man innførte krav om dronesertifikat 1. januar 2021, samt registrering hos Luftfartstilsynet.
Blant de viktigste endringene er:
- Skjerpede sikkerhetstiltak: Flyvning som truer sikkerheten til andre luftfartøy eller flyplasser kan resultere i bøter og fengsel i inntil to år.
- Restriksjonsområder: Det blir nå enklere å opprette restriksjonsområder i luftrommet av sikkerhetsmessige grunner.
- Inndragelse av sertifikat: Det blir enklere for luftfartsmyndigheten å inndra sertifikatet dersom fører av dronen opptrer uaktsomt.
Den nye luftfartsloven inneholder også en bestemmelse om at personer som skal utføre tjeneste som fører av luftfartøy eller annen tjeneste på luftfartøy, må oppfylle noe oppdaterte vilkår fastsatt av departementet.
Disse vilkårene omfatter statsborgerforhold, alder, fysisk og psykisk skikkethet, vandel, edruskap, utdanning og øvelse.
Luftfartsmyndigheten skriver også at de kan kreve en grundig politiattest når de vurderer søknader om å få flysertifikat.
Gjenstander ble funnet i kraftnettet ved Norges kampflybase – PST er interessert