Denne gang skal vi ta for oss Denons toppmodeller innenfor kategoriene hjemmekinoreceivere og blu-ray-spillere.
Receiveren kalles AVR-4520, mens blu-ray-spilleren har fått det klingende navnet DBT-3313UD.
Multispiller
Spilleren fra Denon hviler trygt i kategorien multispiller. Med multi mener vi at den takler det aller meste av sølvskiver man kan tenke seg.
Den spiller CD, DVD, SACD, DVD-Audio og selvsagt Blu-ray. I tillegg kan den også gjøre jobben som en nettverksspiller, siden den støtter DLNA.
Det gjør den egnet til å hente frem bilder, video og musikk som man har lagret på en nettverkstilkoblet disk. Man kan også koble harddisk rett til spilleren via USB. Den kommer også med Netflix, en funksjon vi bruker mye. For skarve 79 kroner i måneden får man tilgang til rimelig mye underholdning.
DBT-3313UD kommer med DenonLink HD, en proprietær måte å overføre lyd med minst mulig jitter. Har man en Denon-receiver vil det på grunn av denne løsningen være fornuftig å velge en Denon-spiller som denne.
Det kan dog være på sin plass å nevne at det i denne prisklassen finnes noen meget gode konkurrenter. De mest åpenbare er den nye Cambridge Azur 752BD og Oppo BDP-103EU. Begge disse modellene er hakket raskere i bruk og de har en videodel som ligger en lite hakk foran det Denon selv leverer.
Det er dog såpass små forskjeller at det først og fremst handler om man vil ha en spiller med matchende design eller noe helt annet.
AVR-4520
Denons nyeste toppmodell hadde ikke vært et flaggskip om den ikke hatt vært litt ekstra fullpakket med utstyr og finesser. Den etterfølger tross alt kraftfulle forgjengere som AVR-4810 og AVR-4311.
Selv om vi ikke ser logikken i modellnummereringen til Denon, lar vi oss imponere over hva de har greid å trykke ned i dette chassiset. Den kommer med 9 effekttrinn i monoblokk-konfigurasjon og leverer hele 150 watt per kanal.
Hele 7 HDMI-innganger og 3 utganger gir en forlokkende mengde tilkoblinger. Her er det plass til alt!
Airplay er selvsagt på plass, og den kommer i tillegg med innebygget Spotify, for dem som ikke har en iDings å strømme fra.
En ny finesse er en innbygget ethernetswitch med fire porter for å koble andre produkter til nettverket. Det er meget praktisk da det er et stort antall produkter i en hjemmekino som trenger nett-tilkobling via kabel.
TEST: Marantz AV7701: En ekstra hjerne i hjemmekinoen
Få produktene på nett
Både TV, receiver, Blu-ray-spiller, spillkonsoll og den eksterne TV-boksen er produkter som på en eller annen måte har et liv i hjemmenettverket og på internett.
Alle produktene har gode argumenter for hvorfor de bør kobles til nettet. Fellesnevneren er at man i dag kan laste inn ny programvare på stort sett alle produkter.
Produsentene oppdaterer jevnlig for å luke ut småfeil, eller rett og slett for å gi produktene nye finesser. Flere og flere produkter har også innebygget støtte for DLNA.
En TV kan for eksempel vise video eller bilder om den kan hente filene fra en server i hjemmenettverket. Den samme muligheten har også mange blu-ray-spillere. Filmleie er også noe som krever tilkobling.
Filmer kan man i dag leie via flere Smart-TV plattformer eller direkte fra den eksterne TV-dekoderen. Mange produkter kan også styres via en applikasjon som man laster ned.
Skal man styre produktet må smarttelefonen eller lesebrettet være tilkoblet det samme nettverket som det produktet man skal styre. Det er derfor mange god grunner til å koble produktene til nettet.
Med AVR-4520 er dette enklere enn noensinne. Man kobler rett og slett receiveren til hjemmenettverket, og så kan man koble 3 andre produkter til switchen i receiveren slik at totalt fire enheter er tilkoblet hjemmenettverket.
TEST: Integrerte forsterkere: Topp lydopplevelse til overkommelig pris
Design
Denon er flinke på design og har en ren formfaktor. En stor luke i front skjuler alle tilkoblinger som man ikke bruker til daglig.
Dette bidrar til å holde fronten ryddig. Det store displayet er også blitt et varemerke for Denon, og hører til blant våre favoritter.
Det har to linjer med tekst, og det er enkelt å lese hva som står der, selv fra mange meters avstand.
BD-spilleren har matchende design med receiveren for at disse enhetene skal kle hverandre.
Strålende menyer
Denon har hatt gode menyer en god stund, men alt kan forbedres. Denon har virkelig gjort dette brukervennlig ved å lage en guide som starter når man skrur den på for første gang.
Da blir man ledet gjennom hele oppsettet av både høyttalere, kilder og nettilkobling. Gjør man det feil etter denne guiden kan man takke seg selv. Denon benytter i tillegg til tekst også grafiske elementer for å vise hvordan det hele skal gjøres.
Spilleren har en mer tekstbasert meny, men også den er enkel å forholde seg til.
Mange oppsettsmuligheter
I denne klassen er det en skog av muligheter. Vi tenker på forskjellige høyttaleroppsett, og mulighetene som ligger i å sette opp flere soner. Totalt fire soner kan man sette opp, og en av dem kan få signaler via HDMI.
Dette med HDMI ut på en ekstra sone virker å være en trend i tiden. Det er i alle fall en løsning vi liker. Sone to og tre kan man drive med de interne forsterkerne om man ønsker.
Det som skiller denne receiveren fra andre vi har sett, er muligheten for total kontroll på hvilke høyttalere som skal drives med interne forsterkere og på hvilke man vil drive med eksterne forsterkere.
Man kan til og med skru av hele forsterkerdelen og bruke AVR-4520 som en ren forforsterker. Fordelen med at den skrur av hele forsterkerdelen er at man potensielt kan unngå litt støy og gjøre bakteppet enda sortere og stillere. Noe som vanligvis er den mest hørbare forskjellen man oppnår når man velger en ekstern løsning med prosessor og effekttrinn.
Vi skal ikke påstå at løsningen til Denon er like god som en dedikert løsning, men det skader neppe at den finnes. Vi er uansett for muligheten dette gir til å kunne benytte en dedikert forsterker til å drive fronthøyttalerne.
Det kommer ikke av at de integrerte forsterkerne er dårlige på noen måte, men vi vet at det å kombinere en surroundreceiver med en god integrert forsterker, eller et rent effekttrinn, er en fabelaktig metode for å løfte totalopplevelsen.
TEST: Samsung 75ES9005: En av de råeste TV-ene på markedet
Mange utganger
Receiveren kommer med 3 HDMI-utganger. To av dem er rene monitorutganger og vil vise det samme som man ser på i sone 1.
Den tredje utgangen er til sone 4 og den jobber individuelt fra de to andre utgangene. Det mest sannsynlige bruksområdet for denne utgangen er å koble den til en flatskjerm et annet sted i huset eller leiligheten.
Da får man mulighet til å se på film fra spilleren i hovedanlegget, eller på TV-signaler fra en ekstern TV-tuner. Om den tilkoblede flatskjermen ikke havner for langt bort fra hjemmekinoen kan man faktisk også spille PS3, fordi rekkevidden på håndkontrollene rekker en del meter.
Alt i alt er dette en finesse vi regner med blir standard på enda flere receivere i året som kommer.
Oppsett
Etter at jeg har koblet til alt av høyttalere, subwoofer og kilder, er det på tide å koble enhetene til hjemmenettverket. Det gjøres for å sjekke om det er noen ny programvare å laste ned.
Oppdateringer fantes både for spilleren og receiveren, så vi satt begge til å laste dette ned før vi fortsetter.
AVR-4520 kommer med den sprekeste versjonen av Audyssey, nemlig EQ XT32. Dette er et meget habilt romkorreksjonssystem med mange målepunkter.
Systemet selv anbefaler at man bruker åtte målinger, og det kommer opp grafisk på skjermen hvor man skal plassere mikrofonen. Når vi går igjennom resultatene i ettertid, er dette på alle måter slik vi selv ville valgt å gjøre det. Kun frontene er satt til store, mens de andre er delt på 60Hz.
Det gir en fornuftig utnyttelse av høyttalernes egenskaper, og man får brukt subwooferens fordeler i de nedre delene av registeret.
TEST: Philips 46PFL9707: Philips' toppmodell er bedre enn noensinne
Strålende prosessering
Filmen som får æren av å åpne ballet er The Dark Knight Rises. Dette er en film som har alt man forventer av filmatiske godbiter både på lyd og bildesiden.
Den har en stor mengde dynamikk, med kraftige actionsekvenser, og andre helt rolige scener som gir seeren mulighet for å roe det hele ned før det smeller igjen.
Mye av dette kan man tillegge prosesseringen og D/A-konverteringen. Man må ha gode D/A-konvertere for at hver enkelt kanal skal få analoge signaler med høyest mulig oppløsning og minst mulig støy, samt at den interne digitale prosesseringen må være korrekt i forhold til kildesignalet.
Det vi opplever med denne filmen er en helt strålende sammenheng mellom hver av høyttalerne i systemet, og et spesielt homogent lydbilde.
Lyden panorerer flott både i side og dybdeledd, og det føles på mange måter som om man sitter midt i orkanens øye mens det blåser som besatt rundt ørene.
Ekstra prosessering
Flertallet av filmene i dag kommer med 5.1-kanaler. For å få lyd fra de bakre surroundkanalene må man legge til enten Dolby PLIIx eller DTS Neo.6. Vil man ha lyd i høyde- eller breddekanaler må man bruke enten Audyssey DSX eller DTS Neo:X.
I begge tilfellene er det snakk om å få lyd fra steder hvor det i utgangspunktet ikke er prosessert, eller plassert et dedikert lydspor. Om man liker det eller ikke må man nesten prøve ut selv.
Vi har for det meste kjørt med høydekanaler, og det er noe vi absolutt mener har noe for seg hvis man bruker projektor og lerret. Da kan man løfte lydbildet og dialogen opp i høyde med lerretet.
Sammen med den gode romkorreksjonen setter denne receiveren opp et stort og bredt lydbilde. Det er en mengde detaljer i lydbildet, og alle får lov til å få sin tilmålte plass i rampelyset.
Det er også en flott høyde på lydbildet – noe som også viser at Denon har hatt en heldig hånd med prosesseringen i denne receiveren. Når det kommer til dynamikk er vi ikke helt oppe på nivået til den 5000 kroner dyrere Onkyo TX-NR5010, men det er ikke så veldig langt unna.
Man sitter uansett ikke i godstolen og føler at man mangler dynamikk når skuddene hagler om ørene, og Batman flyr rundt i sitt nye leketøy av et fly. Denon kan dette med filmunderholdning og viser med AVR-4520 at de absolutt hører hjemme i toppsjiktet.
Svart er svart
En av egenskapene vi verdsetter mest er evnen til å være stille når det skal være stille, og skape en så svart vegg utenfor lydbildet som mulig.
Dette bidrar til å skape kontraster i lydbildet og ro slik at man kan klargjøre hjernen til neste actionsekvens, eller neste transiente attakk.
En annen film vi ser på er Kon Tiki. Dette er en strålende norsk film med et potent 7.1-lydspor. Lydbildet er storslagent og dialogen er klokkeren. Det er ganske imponerende å høre hvor lik skuespilleren er den originale Thor Heyerdahl i sin fremtoning.
Igjen er det detaljene og måten alle høyttalerne fremstår som en godt samstemt enhet som tiltaler oss. Man tenker på mange måter ikke over at man sitter midt i et rom omringet av en mengde høyttalere. Man blir sittende som klistret for å få med seg alt som skjer på lerretet, og det er en helhet i filmopplevelsen hos Denon som jeg må innrømme er en smule avhengighetsdannende.
Vi skal heller ikke glemme spilleren som jobber godt for å skape en flott filmopplevelse. På gode BD-filmer som de nevnte, er det selvsagt litt begrenset hva en spiller kan tilføre, men er det filmer med middels kvalitet har spilleren fem minner hvor man kan gjøre endringer.
Her finner man for eksempel tre forskjellige støykretser, skarphet og gamma. I mange tilfeller finner man de samme innstillingene flere steder i kjeden, så man bør prøve seg litt frem, og bruke de kretsene som gjør mest nytte.
TEST: Sony KDL55HX955: Helt magisk bildebehandling
Ren prosessor
Alle receivere med pre-ut kan brukes som en ren forforsterker/prosessor. Men at man kan deaktivere og koble bort forsterkerne er ikke like vanlig.
Vi kunne selvsagt ikke dy oss og koblet like godt til et par kraftfulle forsterkere i form av en McIntosh MC452 til frontene og en Earthquake Cinema Grande for å drive de andre høyttalerne. Det man merker best med mer effekt er at kontrollen øker.
Det betyr at man kan spille høyt uten at forvrengningen eller komprimeringen øker. På film er det rimelig enkelt å høre at dynamikken og frasparket øker.
Det ville det nok gjort med alle receivere, så det er faktisk en smart oppgradering å bruke dedikerte forsterkere. Primært til frontene, sekundært til senter og til slutt bakkanalene.
Man trenger selvsagt ikke å kline til med så store forsterkere som dem vi valgte her. Men ekstra moro er det når det ekstra dynamiske overskuddet løfter opplevelsen enda et par hakk mot hjemmekino-himmelen.
Musikalsk
Når vi starter litt rolig med Lysdal/Rasmussen er det et bredt lydbilde som møter oss. Stemmen er flott plassert mellom høyttalerne og den enkle klimpringen på den akustiske gitaren bygger godt opp under stemmen.
Det er en fin dose med luftighet i lydbildet uten at det på noe tidspunkt blir hardt eller påtrengende. Det virker rett og slett veldig velbalansert.
Når kontrabassen kommer inn høres og føles det ut som en ekte kontrabass. Det akkurat passe organisk og levende. Med John Cambell øker tempoet en del, men det virker aldri som om denne receiveren mister oversikten over det som skjer i lydbildet.
Konklusjon
Denon viser med AVR-4520 at de vil være med i toppen. Receiveren er ekstremt velutstyrt og den leverer strålende opplevelser.
Det at den også kan brukes som en ren prosessor er en flott bonus.
Denne saken er levert av lyd-, bilde- og hjemmekinomagasinet Watt.
Les også:
Endelig har Sonos fått en verdig konkurrent