Gets sjef for det tilkoblede hjem, Cato Sandstrand, holdt foredrag på TU Events konferanse om internet of things i forrige uke. Her orienterte han om hva Get kommer med. De 500.000 boligene i deres nettverk vil i løpet av året få tilbud om mer enn bredbånd.
De som leverer internett til hjemmene våre har så og si foten i dørsprekken. De har gjerne et langvarig forhold til kundene hvor de selger bredbånd, TV og fasttelefon, eller «triple play» som dette ble kalt, selv om den siste komponenten, fasttelefonen, ikke er spesielt livskraftig lenger.
Nå kan de få et nytt stort og voksende ben å stå på. Men først må de konkurrere bort de tradisjonelle aktørene.
Mange synes alarm er viktig og betaler dyrt for det. Typisk koster slike tjenester mellom 350 og 450 kroner per måned. I tillegg må man ut med noen tusen for å etablere systemet som skal gi tryggheten man ønsker. Nå kan det bli tøffere konkurranse når Get senere i år melder seg på som en aktør i markedet.
Irriterende smarthus: Irriterende smarthus sparte 74 kroner på et halvt år og bestemte selv når stekeovnen skulle være på
Tretrinnsrakett
Den første tjenesten selskapet lanserer blir en rimeligere alarmtjeneste enn markedet er vant med, ifølge dem. Men Get har ikke tenkt å stoppe med alarm. Trinn to er en smarthustjeneste og etter vil de følge opp med en velferdstjeneste.
Alt skal bli rimelig, enkelt, og vil bli bygget og integrert på samme plattform. Sensorene skal kunne påta seg flere roller avhengig av de tjenestene folk velger å knytte seg til, lover de.
– Vi har jobbet med dette lenge og ser det som vår jobb som å bygge en plattform som virker sammen. Det vi ikke vil gjøre er å bygge alle de individuelle løsningene selv, enten det er dingser eller programvare. Vi velger ut de beste og integrerer dem i vår plattform.
Sandstrand er en av svært få som har holdt på med smarthus i 20 år. Han installerte sitt første smarthus i en bank i 1995, og det kostet deretter. Senere har han jobbet i en verden hvor smarthus kunne koste et par hundre tusen.
— Det er ikke lenge siden slik teknologi var basert på kablede systemer og svært lite var standardisert. Ikke rart dette var for få rike og teknologiinteresserte. Nå er det trådløst og basert på åpne standarder. Jeg tror tiden er inne for de smarte hjemmene. Teknologien er blitt mye bedre og prisene er overkommelige, sier han.
802.11AD: Lar deg overføre en 1,5 GB film på 10 sekunder
Mye nytt
Sandstrand lover at selskapet vil komme med et gjennomtenkt system basert på standarder og erfaring, men også med mye nytt.
— Jeg tror mange kommer til å bli overrasket over de nye systemene våre. Og det handler ikke bare om pris. Vi har utviklet en rekke nye virkelig nyttige tjenester som vi bygger inn i de ulike modulene. De skal gi bedre sikkerhet og effekt og hente mest mulig ut av de multisensorene som utgjør en del av kjernen i systemet.
– Se på en smarttelefon i dag og hvor mye du kan få ut av en enhet med mange sensorer. Vi vil bruke det til sikkerhet og optimalisering av funksjonene i huset.
Ifølge Sandstrand vil hele systemet kontrolleres av en app på smarttelefoner og nettbrett, men de vil også gjøre det enklere enn som så i daglig bruk. Folk skal ikke være bundet til appen alene for å få mest mulig ut av de nye systemene.
Les også: 10 triks for bedre wifi hjemme
Partnere
Get har tenkt å utnytte bredbåndslinjen inn i boligene til å overføre informasjon og drifte systemet. Men de vil ikke bygge opp egne alarmsentraler.
– Vi vil knytte til oss en rekke vaktsentraler rundt om i landet. Målet er å få de beste og de som kan tilby kortest mulig uttrykningstid, sier Sandstrand.
Han lover at de nye tjenestene vil utvikle seg raskt. Plattformen vil være utvidbar slik at de kan få nytte av nye sensorer og systemer som dukker opp.
– Dette er et felt i rivende utvikling og vi må ha fleksibilitet i systemet slik at vi kan ta i bruk ny teknologi etter hvert som den modnes, sier Sandstrand.
Les også: Slik kommer du deg trygt på nett i utlandet
Vil konkurrere
– Vi har drevet med smarthus og velferdsteknologi i rundt tre år og moderselskapet vårt, Lyse Energi, eier alarmselskapet NorAlarm. Det har gitt oss en kundebase og alarmkompetanse vi bygger videre på, sier kommunikasjonsrådgiver i Lyse Smart, Espen Schiager.
Lyse Smart har installert 3000 gatewayer hjemme hos folk i forbindelse med smart strømavlesning. Den vil bli basis for alle tjenestene selskapet utvikler fremover. De har koblet til over 200 smarthus som er en av satsingsområdene deres i tillegg til velferdsløsninger hvor de har inngått avtaler med en rekke kommuner over hele landet.
Les også: Norsk app lar deg søke i Netflix, GET og iTunes samtidig