Arendal: Morrow som er etablert for å produsere batterier i gigaklassen, det vil si med en kapasitet på 42 GWh årlig, er godt i gang. I løpet av seks måneder har de vurdert seg gjennom 21 lokasjonsalternativer og falt ned på Arendal.
Det betyr 2500 nye arbeidsplasser i en grønn fremtidsrettet industri. Samfunnsøkonomer regner med at det er snakk om tre ganger dette tallet når alle ringvirkningene er tatt med. I dagens podkast snakker vi med administrerende direktør i Morrow, Terje Andersen.
Deler av den rundt tusen mål store tomta ved E18 er planert og snart skal det bygges. Allerede om litt over et år begynner pilotproduksjonen av batterier. Når hele gigafabrikken er ferdig blir den Norges største bygg som kan romme hele 80 Ullevål stadion.
Fabrikken ligger perfekt til i forhold til tilgangen på kraft. Det trengs rundt 2,5 TWh når den kjører for fullt og lager batterier til omtrent 800.000 elbiler årlig. Som biprodukt kommer det 500 m3 varmt vann i timen fra kjølingen, og nå jobbes det med hvordan dette kan utnyttes av andre aktører.
Det holder ikke bare å bygge stort. Det er viktig å ha erfaring om bord og den kabalen begynner å gå opp. En av de viktigste, en tysk ingeniør mad lang erfaring fra batteriproduksjon i Korea og Kina, uttalte til Erna Solberg at han valgte Morrow for å være med å gjøre en forskjell i det grønne skifte.
Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.
Elbil – Teknisk sett
TU har også podkast om elbiler. Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.
Her finner du Elbil – Teknisk sett:
Forsker: Disse batteriteknologiene vil overta markedet