Det er AF som har kontrakt med Statens Vegvesen om byggingen av E6 Frya – Vinstra. Betong Øst har kontrakten med dem på fabrikkblandet betong, mens Sirdal Veibetong står for glidestøpen av rekkverk og banketter. Glidestøpen omfatter totalt 1700 meter rekkverk noe som tilsier 760 m3 betong.
FA-tilsetning i all betong på anlegget
AF benytter en betong bestående av Norcem Standard FA med tilleggsdosering av FA til alle sine konstruksjoner på dette prosjektet. Denne betongen ble utviklet i samarbeid mellom AF og Betong Øst før arbeidene startet på parsellen i 2013.
AF har vurdert det som en klar fordel å benytte denne sammensetningen og foreslo at Sirdal Veibetong skulle ta i bruk dette konseptet også til glidestøpen av rekkverkene. Flyveaskens positive egenskaper på betongen er tidligere kjent, og dette pilotprosjektet kan vise seg å bli en ny trendsetter blant de som arbeider med glidestøp av rekkverk på norske veier.
Finjusterte betongsammensetningen
-Betongsammensetning som blir benyttet til glidestøpen på dette oppdraget er nytenkende og det første i sitt slag i Norge, forteller Terje Moen som er daglig leder i Sirdal Veibetong.
Sirdal Veibetong og Betong Øst gikk tidlig i dialog i forbindelse med oppdraget og har sammen lagt mye ressurser i finjustering av betongsammensetningen som brukes til glidestøpen.
Betongsammensetningen er utviklet spesialt for Sirdal Betongs utstyr og metodikk for glidestøp av rekkverk. Tilsettingen av flyveaske i betongen og det å etablere en enda mer miljøvennlig betongkvalitet, har vist seg som meget positiv ved utstøpning og overflatefinishen blir svært god.
Lett å jobbe med
Formann for Sirdal Veibetong på anlegget, Preben Øidne, sier at betongen responderer meget godt på vibratorene i maskinen, og dette har resultert i at vibratorene nå kan gå med mindre effekt enn det som tidligere har vært praksis. Dette er igjen positivt for mannskap og maskiner hva gjelder arbeidsmiljø og slitasje.
Lørdagen før oppstart ble brukt på Betong Øst sin fabrikk på Vinstra med representanter fra begge firmaer der reseptene ble finjustert og flere prøvestøper ble utført.
Også prosjektleder for Betong Øst, Frode Bakkestuen er veldig fornøyd med dialog mellom Betong Øst og Sirdal Veibetong.
-Når støpearbeidet går så godt som det nå har gjort fra dag en, så ser man virkelig effekten av å legge mye ressurser i planlegging og tett dialog med utførende, sier Bakkestuen