ASKØYPAKKEN

God driv i Askøy-pakken: Sartor & Drange skal fullføre fylkesvei 213

I konkurranse med to andre entreprenører var det Sartor & Drange som fikk oppdraget med en tilbudspris på 93,8 millioner kroner.

Sartor & Drange skal fullføre arbeidene på fylkesvei 213 fra Skiftesvik til snuplassen i Marikoven, etter at det hele stoppet opp i 2019 som følge av konkursen i Contexo.
Sartor & Drange skal fullføre arbeidene på fylkesvei 213 fra Skiftesvik til snuplassen i Marikoven, etter at det hele stoppet opp i 2019 som følge av konkursen i Contexo. Foto: Vestland fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
23. nov. 2021 - 08:39

Ikke før er snora klippet på veiprosjektet mellom Strømsnes og Hop, før fylkeskommunen kjører i gang med neste utbygging i Askøypakken. Nå står den 1,4 kilometer lange strekningen mellom Skiftesvik og Marikoven for tur. Eller rettere sagt, nå fortsetter arbeidet der Contexo måtte kaste kortene og erklære seg konkurs i 2019. 

Dermed ble det full stopp i fylkesveiprosjektet, som etter planen skulle vært ferdig i vår. 

Men nå er ny entreprenør på plass: Den lokale entreprenørsen Sartor & Drange. De hadde ikke lavest i pris, men vant ifølge Vestland fylkeskommune oppdraget i kombinasjonen av pris og kvalitet.

Her er tilbudene fra de som deltok i konkurransen:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Hylland 88.975.449
Sartor & Drange 93.794.698
Vassbakk og Stol 139.358.040

– Sartor & Drange har presentert en god løsning på sprengningsarbeidet rundt Kvitaneset. I tillegg har de en realistisk og god framdriftsplan. Dette gjør at vi er trygg på at veiprosjektet som står igjen på fylkesveien mellom Skiftesvik og Marikoven, vil bli gjennomført på en god måte, sier Synnøve Jakobsen, prosjektleder for Askøypakken. 

Arbeidet med den nye fylkesveien startet i midten av oktober 2019, og nå skal resten av den 1,4 kilometer lange strekningen fra Skiftesvik til snuplassen i Marikoven fullføres med blant annet nytt fortau og samling av avkjørsler.

Arbeidet med Pøyla bru skal fortsette og rundkjøringen ved avkjørselen til Marihaugen skal på plass.

Lokførerne får ingen tekniske varsler dersom at det går et ras på deler av det norske jernbanenettet. Da er det kun synet som gjelder, forteller Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivførerforbund.
Les også

Lokfører må selv oppdage skred: – Ingen tekniske varsler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.