Ikke før er snora klippet på veiprosjektet mellom Strømsnes og Hop, før fylkeskommunen kjører i gang med neste utbygging i Askøypakken. Nå står den 1,4 kilometer lange strekningen mellom Skiftesvik og Marikoven for tur. Eller rettere sagt, nå fortsetter arbeidet der Contexo måtte kaste kortene og erklære seg konkurs i 2019.
Dermed ble det full stopp i fylkesveiprosjektet, som etter planen skulle vært ferdig i vår.
Men nå er ny entreprenør på plass: Den lokale entreprenørsen Sartor & Drange. De hadde ikke lavest i pris, men vant ifølge Vestland fylkeskommune oppdraget i kombinasjonen av pris og kvalitet.
Her er tilbudene fra de som deltok i konkurransen:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Hylland | 88.975.449 |
Sartor & Drange | 93.794.698 |
Vassbakk og Stol | 139.358.040 |
– Sartor & Drange har presentert en god løsning på sprengningsarbeidet rundt Kvitaneset. I tillegg har de en realistisk og god framdriftsplan. Dette gjør at vi er trygg på at veiprosjektet som står igjen på fylkesveien mellom Skiftesvik og Marikoven, vil bli gjennomført på en god måte, sier Synnøve Jakobsen, prosjektleder for Askøypakken.
Arbeidet med den nye fylkesveien startet i midten av oktober 2019, og nå skal resten av den 1,4 kilometer lange strekningen fra Skiftesvik til snuplassen i Marikoven fullføres med blant annet nytt fortau og samling av avkjørsler.
Arbeidet med Pøyla bru skal fortsette og rundkjøringen ved avkjørselen til Marihaugen skal på plass.
Lokfører må selv oppdage skred: – Ingen tekniske varsler