Dag H. Nestegard har vært presserådgiver for samferdselsministrene Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og Liv Signe Navarsete (Sp), men ingen av de syv tunnelene han omtaler i den nyutgitte boka «Vegar gjennom fjell» har blitt til under deres regime.
![Dag H. Nestegard fra tiden som NRK-journalist.](https://images.gfx.no/290x/2497/2497985/Dag_H_Nestegard.jpg)
Derimot var Kjell Opseth, som Nestgard skrev biografi om i 2016, samferdselsminister både da prestisjeprosjektet Lærdalstunnelen og skandaleprosjektet Romeriksporten ble igangsatt. Disse tunnelprosjektene omtales sammen med fem andre kjente, og kanskje glemte, tunnelsensasjoner i Norge de siste 120 år.
For alle de syv tunnelene Nestegard forteller om i boka si, er unike - på hver sin måte.
- Jernbanetunnelen Gravhalsen på Bergensbanen er en av de lengste tunnelene på Bergensbanen, og var en ingeniørteknisk sensasjon da den stod ferdig i 1906, etter seks års byggetid.
- Veitunnelen Spiralen i Drammen er egentlig bare et kreativt utformet steinbrudd for å skaffe masse til to nye gater, og svinger omkring sin egen akse syv ganger oppover i fjellet på vei til utsiktspunktet over byen.
![«Vegar gjennom fjell» forteller historien om syv unike tunnelprosjekter i Norge.](https://images.gfx.no/290x/2497/2497905/Vegar%2520gjennom%2520fjell%2520framside.jpg)
- Vardøtunnelen i Finnmark er landets første undersjøiske tunnel.
- Da Fløyfjellstunnelen i Bergen ble bygget, var det første gang man brukte tunnelboremaskin for vei, og ikke dynamitt til å drive tunnelløpet.
- Ofredalstunnelen i Sogn som ble verdens bratteste veitunnel etter en gedigen planleggingstabbe, som ikke ble oppdaget før man var halvvegs i arbeidet.
- Romeriksporten var en sammenhengende skandale fra start til slutt, og preget nyhetsbildet på slutten av 1990-tallet, men er likevel blitt en suksess for flytoget i vår tid.
- Den siste på lista er Lærdalstunnelen, som ble verdens lengste biltunnel etter en hestehandel i Stortinget.
Ingen andre land har så mye tunneler som Norge. De 7000 kilometerne som er bygget her i landet hittil, utgjør 1,3 meter tunnel per nordmann, og byggingen har gått jevnt og trutt siden vi begynte å konstruere veier og jernbane her i landet. Dermed blir historia om norske tunneler samtidig en fortelling om morderniseringa av Norge, mener Nestegard.
Dag H. Nestegard (f. 1968) er opprinnelig fra Svelgen i Sogn og Fjordane, men bor i Ås sør for Oslo. Nestegard har journalistbakgrunn, og har blant annet vært reporter i Dagsrevyen og presserådgiver for to samferdselsministre. Nå arbeider han i Bane NOR.
![Konsernsjef Thor Gjermund Eriksen peker på syv effekter som Bane Nor jobber med for å oppnå allerede i år.](https://images.gfx.no/130x87/2811/2811535/Randklev_brua-20231103-1120.jpg)
Dette lover Bane Nor å levere i år