Meteorologisk institutt melder at Hjeltefjorden vil få dårligere vær enn det har vært siden fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet TS Sola natt til torsdag forrige uke.
– Det kommer til å blåse ganske kraftig de neste dagene, og det ligger an til stiv til sterk kuling fra tidlig ettermiddag i dag med vindstyrke opp mot 17 meter i sekundet, sier Øyvind Breivik, leder for oseanografi og maritim meteorologi i Meteorologisk institutt, til NTB onsdag morgen.
Fregatten ligger nesten under vann etter at flere stålvaiere røk tirsdag morgen. Planen er fortsatt å heve skipet, men Forsvaret er usikker på om det kan reddes.
- Fregatten fikk flere advarsler: Svarte at de hadde kontroll
Urolig sjø
– Vi regner med bølger opp mot én meter. Det høres kanskje ikke mye ut, men dette er innaskjærs hvor det ellers er veldig skjermet. Nå vil vinden blåse bølger på langs nordøstover, og dermed kan det bli ganske urolig, sier meteorologen.
Breivik sier det er vanskelig å si hvordan været vil påvirke bergingen av KNM Helge Ingstad, men tipper det kan bli krevende i slikt vær.
– Det er klart at dette er jo ikke ideelt vær for berging av skip, men nå er riktignok ikke jeg noen ekspert på slikt. Fra og med fredag vil været bedre seg betraktelig, så dersom jeg skulle gitt noen råd, så ville det vært å vente noen dager med å berge skipet, sier han.
Sjøforsvaret mener det skal være mulig å heve skipet og frakte det til Haakonsvern, tross vind og vær.
– Man skal løfte fartøyet opp ved hjelp av to kranlektere. De er bestilt og er allerede på vei mot havaristedet, sier Håvard Mathiesen i Forsvarsmateriell.
Vaiere røk
– Vårt mål er å begrense skadene i den grad de lar seg begrense. Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det til Haakonsvern. Så får vi se da hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart; jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sa sjefen for Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils-Andreas Stensønes, på en pressekonferanse tirsdag.
Allerede fredag opplyste Forsvaret at Boa Management AS har fått i oppdrag å støtte bergingen av KNM Helge Ingstad med slepebåter og lekter.
Baugen sank først en meter da de to svakeste vaierne røyk mandag kveld. De ble erstattet. Klokken seks tirsdag morgen røk imidlertid samtlige sikkerhetsvaiere i baugen etter at festene i fjellet sviktet.
- – Det ser ut som om de har brukt sytråd: Bergingseksperter mener fregatten burde vært sikret med kjetting