«Spirit of Renton» heter det første Boeing 737 Max-flyet som var i lufta for første gang 29. januar.
Med nye og mer effektive CFM Leap 1B-motorer og aerodynamiske nyvinnginger som de kløvde vingetuppene, blir denne 737-en for eksempel i stand til å fly transatlantisk.
Det er noe Norwegian har signalisert at de akter å gjøre. Å betjene slike ruter er noe selskapet i dag bruker de større Boeing 787 Dreamliner til.
737 vil aldri overta for 787, men vil kunne settes inn på interkontinentale ruter med mindre passasjergrunnlag.
Fra Renton til Boeing Field
Jomfruferden med Boeing 737 Max gikk fra Renton Field, flystripa rett ved 737-fabrikken.
Flyet landet igjen på Boeing Field i Seattle to timer og 47 minutter senere.
Ifølge Boeing var dette en typisk jomfruferd der flyet var oppe på 25 000 fot og en hastighet på 250 knop (463 km/t) mens de grunnleggende systemene og funksjonene ble testet.
De tre andre maskinene som skal brukes til flytesting er i ferd med å ferdigstilles.
Lanseringskundene
Southwest Airlines er, nærmest selvsagt, lanseringskunde på 737 Max.
Selskapet var lanseringskunde også på både 737-300, 737–500 og 737–700.
Norwegian er den europeiske lanseringskunden etter at selskapet bestilte 100 fly med opsjon på like mange fly for ganske nøyaktig fire år siden.
Boeing ferdigstilte det første 737 Max-testflyet før jul på nøyaktig den datoen som ble spikret i 2011.
Produsenten understreker nå at de følger tidsskjemaet for levering av det første flyet til Southwest i tredje kvartal 2017.
Det skulle tyde på at det også blir levert åtte 737-8 Max til Norwegian neste år, slik det har vært skissert.
– Nøyaktig hvor mange vi mottar når, kommer litt an på det videre testprogrammet og hvordan Boeing planlegger produksjonen. Vi har for eksempel fortsatt noen NG («Next Generation», B737-800) vi skal motta neste år, opplyser flåtesjef Tore Jenssen i Norwegian.
- Ultrarekkevidde: Gjenåpner verdens lengste flyrute med ny Airbus-maskin
– Ingen rutebeslutning
Ifølge kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian er det ennå ikke besluttet hvilke ruter 737 Max skal settes inn på først, ettersom dette ligger litt for langt fram i tid.
– Men rekkevidden muliggjør for eksempel ruter mellom Trondheim og New York, opplyser han.
Sist Teknisk Ukeblad besøkte Boeing-fabrikken, for litt over et år siden, ble rekkevidden på 737 Max 8 oppgitt å være cirka 3 600 nautiske mil.
Det tilsa en økning på 405 til 580 nautiske mil avhengig av hvilken NG-modell, som kom i 1997, det sammenlignes med.
Drivstofforbruket skal være 20 prosent lavere på Max enn på de første NG-ene.
Endring i rekkevidden
Siden høsten 2014 er de offisielle Boeing-tallene blitt endret til en rekkevidde på «over 3 500 nautiske mil», mens økningen i rekkevidde nå er «340 til 570 nautiske mil».
– Rekkevidden gjelder for såkalt Boeing-konfigurasjon og har noe begrenset overføringsverdi, ettersom det er veldig mange variabler avhengig av hva slags operasjoner det er snakk om. Det som er interessant, er økningen i rekkevidde. Der forholder vi oss til cirka 4-500 nautiske mil ekstra sammenlignet med våre 737-800, sier Jenssen.
I dag er Norwegians lengste 737-rute 2 603 nautiske mil og går mellom København og Dubai (CPH-DXB). Tidligere fløy selskapet til Dubai også fra Oslo, en distanse på 2 776 nautiske mil.
Trondheim-New York (TRD-EWR) er til sammenligning 3 145 nautiske mil.
– God kontroll
Boeings europeiske rival har halvannet års forsprang når det gjelder remotorisering av smalbuksflyene.
Norwegian har som kjent bestilt 100 Airbus A320 Neo også. Norwegians første fire fly skal leveres i sommer, men går direkte til flyselskapet HK Express i Hong Kong som skal lease dem.
A320 Neo ble nettopp levert til lanseringskunden Lufthansa. Det skjedde tre måneder forsinket, blant annet som følge av noen problemer med den girede turboviftemotoren i fjor.
Helt udramatisk, mener Jenssen.
– Enten vi snakker om Neo eller Max, bygger de på langvarige og grundige utviklingsprogrammer hos motorprodusentene Pratt&Whitney og CFM International. Det virker som det er god kontroll på begge programmene hos Boeing og Airbus, det ser meget positivt ut, sier Jenssen.
Norwegian har for øvrig bestilt PW1100G-JM-motorer til de 50 første Neo-flyene, mens det ennå ikke er avgjort hva slags motorer de siste 50 skal utstyres med.
- Første A320 Neo levert: Dette flyet skal spare Lufthansa for 15 prosent drivstoff
13 000 bestillinger
Boeing 737 er verdens desidert mest produserte passasjerfly.
Teller man med alle varianter, fra Lufthansa overtok den første 737-100 i 1968 og fram til i dag, har Boeing akkumulert mer enn 13.000 bestillinger på flytypen og produsert nærmere 9.000 eksemplarer.
Renton-fabrikken er rustet opp for Max-produksjon i parallell med 737 NG en periode og en produksjonstakt på hele 52 fly per måned i 2018.
Boeing har 3 072 bestillinger fra 62 kunder på Max-familien, det vil si Max 7, Max 8, Max 200 og Max 9.
- Begge satte rekorder i fjor: Begge satte rekorder i fjor: Slik er styrkeforholdet mellom Airbus og Boeing