INDUSTRI

I dag flyr den Trondheim-Oslo. Neste år kan flytypen brukes Trondheim-New York

Norwegian er lanseringskunde.

5. feb. 2016 - 14:12

«Spirit of Renton» heter det første Boeing 737 Max-flyet som var i lufta for første gang 29. januar.

Med nye og mer effektive CFM Leap 1B-motorer og aerodynamiske nyvinnginger som de kløvde vingetuppene, blir denne 737-en for eksempel i stand til å fly transatlantisk.

Det er noe Norwegian har signalisert at de akter å gjøre. Å betjene slike ruter er noe selskapet i dag bruker de større Boeing 787 Dreamliner til.

737 vil aldri overta for 787, men vil kunne settes inn på interkontinentale ruter med mindre passasjergrunnlag.

Fra Renton til Boeing Field

Jomfruferden med Boeing 737 Max gikk fra Renton Field, flystripa rett ved 737-fabrikken.

Flyet landet igjen på Boeing Field i Seattle to timer og 47 minutter senere.

Ifølge Boeing var dette en typisk jomfruferd der flyet var oppe på 25 000 fot og en hastighet på 250 knop (463 km/t) mens de grunnleggende systemene og funksjonene ble testet.

De tre andre maskinene som skal brukes til flytesting er i ferd med å ferdigstilles.

Lanseringskundene

Southwest Airlines er, nærmest selvsagt, lanseringskunde på 737 Max.

Boeing 737 Max 8 fløy første gang sist fredag og skal begynne å frakte passasjerer sommeren 2017.
Southwest Airlines er, nærmest selvsagt, lanseringskunde på 737 Max.Boeing 737 Max 8 fløy første gang sist fredag og skal begynne å frakte passasjerer sommeren 2017. Paul Weatherman

Selskapet var lanseringskunde også på både 737-300, 737–500 og 737–700.

Norwegian er den europeiske lanseringskunden etter at selskapet bestilte 100 fly med opsjon på like mange fly for ganske nøyaktig fire år siden.

Boeing ferdigstilte det første 737 Max-testflyet før jul på nøyaktig den datoen som ble spikret i 2011.

Produsenten understreker nå at de følger tidsskjemaet for levering av det første flyet til Southwest i tredje kvartal 2017.

Boeing 737 Max 8
Produsenten understreker nå at de følger tidsskjemaet for levering av det første flyet til Southwest i tredje kvartal 2017.Boeing 737 Max 8 Paul Weatherman

Det skulle tyde på at det også blir levert åtte 737-8 Max til Norwegian neste år, slik det har vært skissert.

– Nøyaktig hvor mange vi mottar når, kommer litt an på det videre testprogrammet og hvordan Boeing planlegger produksjonen. Vi har for eksempel fortsatt noen NG («Next Generation», B737-800) vi skal motta neste år, opplyser flåtesjef Tore Jenssen i Norwegian.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

– Ingen rutebeslutning

Ifølge kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian er det ennå ikke besluttet hvilke ruter 737 Max skal settes inn på først, ettersom dette ligger litt for langt fram i tid.

– Men rekkevidden muliggjør for eksempel ruter mellom Trondheim og New York, opplyser han.

Sist Teknisk Ukeblad besøkte Boeing-fabrikken, for litt over et år siden, ble rekkevidden på 737 Max 8 oppgitt å være cirka 3 600 nautiske mil.

Det tilsa en økning på 405 til 580 nautiske mil avhengig av hvilken NG-modell, som kom i 1997, det sammenlignes med.

Her letter det første Boeing 737 Max på sin jomfruferd. Testflyet heter «Spirit of Renton».
Det tilsa en økning på 405 til 580 nautiske mil avhengig av hvilken NG-modell, som kom i 1997, det sammenlignes med.CFM-motorer med større vifte (176 cm diameter) og såkalte «advanced technology winglets» gjør nye 737 relativt gjenkjennbar. Matthew B. Thompson

Drivstofforbruket skal være 20 prosent lavere på Max enn på de første NG-ene.

Endring i rekkevidden

Siden høsten 2014 er de offisielle Boeing-tallene blitt endret til en rekkevidde på «over 3 500 nautiske mil», mens økningen i rekkevidde nå er «340 til 570 nautiske mil».

– Rekkevidden gjelder for såkalt Boeing-konfigurasjon og har noe begrenset overføringsverdi, ettersom det er veldig mange variabler avhengig av hva slags operasjoner det er snakk om. Det som er interessant, er økningen i rekkevidde. Der forholder vi oss til cirka 4-500 nautiske mil ekstra sammenlignet med våre 737-800, sier Jenssen.

Flåtesjef Tore Jenssen i Norwegian foretar en siste inspeksjon av LN-NIG før den skal flys hjem til Oslo fra Renton utenfor Seattle. Dette er selskapets Boeing 737-800 nummer 78.
– Rekkevidden gjelder for såkalt Boeing-konfigurasjon og har noe begrenset overføringsverdi, ettersom det er veldig mange variabler avhengig av hva slags operasjoner det er snakk om. Det som er interessant, er økningen i rekkevidde. Der forholder vi oss til cirka 4-500 nautiske mil ekstra sammenlignet med våre 737-800, sier Jenssen.Flåtesjef Tore Jenssen i Norwegian foretar en siste inspeksjon på en B737-800 før den skal flys fra fabrikken. Per Erlien Dalløkken

I dag er Norwegians lengste 737-rute 2 603 nautiske mil og går mellom København og Dubai (CPH-DXB). Tidligere fløy selskapet til Dubai også fra Oslo, en distanse på 2 776 nautiske mil.

Trondheim-New York (TRD-EWR) er til sammenligning 3 145 nautiske mil.

– God kontroll

Boeings europeiske rival har halvannet års forsprang når det gjelder remotorisering av smalbuksflyene.

Norwegian har som kjent bestilt 100 Airbus A320 Neo også. Norwegians første fire fly skal leveres i sommer, men går direkte til flyselskapet HK Express i Hong Kong som skal lease dem.

A320 Neo ble nettopp levert til lanseringskunden Lufthansa. Det skjedde tre måneder forsinket, blant annet som følge av noen problemer med den girede turboviftemotoren i fjor.

Helt udramatisk, mener Jenssen.

– Enten vi snakker om Neo eller Max, bygger de på langvarige og grundige utviklingsprogrammer hos motorprodusentene Pratt&Whitney og CFM International. Det virker som det er god kontroll på begge programmene hos Boeing og Airbus, det ser meget positivt ut, sier Jenssen.

Norwegian har for øvrig bestilt PW1100G-JM-motorer til de 50 første Neo-flyene, mens det ennå ikke er avgjort hva slags motorer de siste 50 skal utstyres med.

13 000 bestillinger

Boeing 737 er verdens desidert mest produserte passasjerfly.

Teller man med alle varianter, fra Lufthansa overtok den første 737-100 i 1968 og fram til i dag, har Boeing akkumulert mer enn 13.000 bestillinger på flytypen og produsert nærmere 9.000 eksemplarer.

Renton-fabrikken er rustet opp for Max-produksjon i parallell med 737 NG en periode og en produksjonstakt på hele 52 fly per måned i 2018.

Boeing har 3 072 bestillinger fra 62 kunder på Max-familien, det vil si Max 7, Max 8, Max 200 og Max 9.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.