BMW har vist frem konseptutgaven av den varslede elektriske utgaven av SUV-en X3.
Bilen heter iX3, og presenters under Auto China-messen i Beijing. Den skal være en titt på den kommende modellen, uten at vi kan si hvor lik den blir den ferdige utgaven i spesifikasjoner eller utseende.
Bilen skal produseres ved BMWs og Brilliances fellesforetakfabrikk i Kina fra 2020, og eksporteres til USA og Europa, ifølge Autonews. De ønsker også å produsere den i USA for markedet på vestkysten der, skriver Automobilwoche.
Bilen deler imidlertid designelementer med andre kommende elbiler produsenten har vist frem før, hvor de karakteristiske BMW-nyrene kanskje minner mer om Kias tigernese. Det fordi deres elbiler skal skille seg fra deres øvrige biler i utseende. I alle fall på konseptstadiet.
400 kilometer
iX3-konseptet har ifølge pressemeldingen motor med mer enn 200 kilowatt effekt, og en rekkevidde på over 400 kilometer etter den nye WLTP-kjøresyklusen.
Batterikapasiteten er mer enn 70 kilowattimer, og skal kunne lades på 150 kilowatts hurtigladere. En halvtime bør være nok til å fylle batteriet til nær full kapasitet.
BMW iX3 har femte genereasjon elektrisk drivlinje fra bilprodusenten. Drivlinjen samler elmotor, gir og kraftelektronikk i én enhet, noe som skal gi store plassbesparelser.
Motoren er også bygget for å ikke bruke sjeldne jordarter, slik at produksjonen ikke skal være avhengig av dette.
Neste generasjon batterier
BMW har tidligere hevdet at denne drivlinjen skal gi deres biler en rekkevidde på inntil 700 kilometer. Det fordi forbedrede batterier også er en del av femte generasjon drivlinje.
iX3 skal ifølge pressemeldingen spille en nøkkelrolle i utviklingen av den nye drivlinjen. Den blir den første bilen som har denne.
Men noen videre detaljer om motoreffekter eller batteristørrelse deler BMW foreløpig ikke. BMW har tidligere sagt at den nye drivlinjen kommer på markedet i 2021.
Selv om femte generasjons drivlinje er utviklet spesifikt for BMWs i-serie, skal den tas i bruk på selskapets kjernemodeller også. Men det er bare helelektriske biler som lanseres under i-merket.
Bilen representerer også en ny strategi med tanke på kjøretøyarkitektur, skriver BMW.
Nåværende og fremtidige bilmodeller fra BMW kan få samme variasjon i drivlinje, og kan få drift på ulike aksler. Det fordi arkitekturen er modulær, og kan tilpasses en rekke ulike behov.
X3 er den første modellen som er bygget på en slik fleksibel arkitektur, skriver BMW. X3 kommer med både ren forbrenningsmotor, hybriddrift, og med ren batterielektrisk drift som iX3.
- Oversikt: De største elbilnyhetene fra Genève
En av flere el-BMW-er
BMW har allerede elbilen i3 i salg. Neste elbil ut fra konsernet blir en elektrisk Mini. Neste i-modell blir BMW i4, som skal komme på markedet i 2021.
Denne bilen skal ha en rekkevidde på inntil 700 kilometer, og har dermed sannsynligvis samme drivlinje som iX3.
Det samme året skal BMW starte produksjon av en modell som bare er kjent som iNEXT.
- Les flere saker om elbil.