FORSVAR

Her er et skarpt JSM-missil for første gang på vei mot et bakkemål

Det norske F-35-missilet besto eksamen.

Videoen fra Forsvarets forskningsinstitutt viser den siste kvalifiseringstesten for JSM.
15. juni 2018 - 13:59

Det er det enkeltvåpenet som både kan sørge for et kvantesprang i norsk forsvarsevne og den største eksportmuligheten for norsk industri innen det enorme F-35-programmet.

Joint Strike Missile (JSM) fra Kongsberg er det eneste kryssermissilet som er tilpasset våpenrommet på kampflyet F-35.

Snart 16 år etter at utviklingen startet, i samarbeid med Luftforsvaret og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), nærmer det seg nå ferdig.

Videoen viser den siste kvalifiseringstesten, selve eksamen, der et skarpt missil ble sluppet og styrte seg inn på et bakkemål 200 kilometer unna - uten å la seg finte ut av et narremål.

Flytester siden 2015

Testen ble gjennomført i mars i år. Dette var den siste av de planlagte testene i kvalifiseringsprogrammet av missilet. Her var både søker, stridshode og tennkjede installert i missilet som ble sluppet mot et bakkemål fra et amerikansk F-16.

Som videoen fra FFI viser, fulgte missilet sin planlagte bane før det fant, identifiserte og angrep målet. I testen ble et falskt mål plassert i den oppgitte målposisjonen, mens det virkelige målet - en lastebil - sto cirka hundre meter unna.

Demonstrasjonsfyringa var den siste av en rekke tester, et såkalt «Legacy Flight Test Program» som i to og et halvt år er gjennomført på Utah test and training range (UTTR) utenfor Salt Lake City. Dette skytefeltet er det eneste stedet i USA at man kan teste kryssermissiler over land.

Fra en tidligere JSM test på UTTR. Foto: US Air Force

Første store milepæl i tredje og siste utviklingstrinn ble passert 28. oktober 2015. Da ble det første JSM-slippet gjennomført, der formålet var å demonstrere trygg separasjon fra flyet. Missilet er utstyrt med et eget styringssystem som virker noen sekunder, og som sørger for at det ikke kolliderer med flyet etter at det er sluppet.

Omtrent på dagen ett år senere, 29. oktober 2016, ble et motorisert missil for første gang sluppet. Det fløy langt over 200 kilometer mens det utførte en rekke krevende manøvre og varierte høyde og hastighet, og demonstrerte det Kongsberg kaller ekstreme ytelser for denne type missiler.

I juni 2017 ble flytest nummer tre og fire gjennomført. Her fløy JSM svært avanserte baner med flukt i ulike høyder og hastigheter der missilets flyegenskaper ble testet til ytterpunktene. Testene ble gjennomført som planlagt og inkluderte komplekse manøvre med simulerte angrep. 

JSM er nå i rute til å ferdigstilles til høsten. Planen er at såkalt «Final Design Review» (FDR) skal være ferdig i løpet av denne måneden. 

Joint Strike Missile (JSM)

Lengde: 4,00 m

Høyde: 0,52 m

Bredde: 0,48 m (med innslåtte vinger)

Vekt: 416 kg

Stridshode: 100 kg (tnt-ekvivalenter)

Rekkevidde: >150 nautiske mil

  • En kraftig turbojetmotor som gir en høy skyvekraft/vekt-rate som igjen gir gode manøvreringsevner
  • Svært lavtflygende (adaptiv) i hastigheter oppunder lydens hastighet, passive sensorer og liten radarsignatur
  • Gjenkjenner mål og tilpasser lunte/brannrør («fuze»), treffpunkt og manøvrering/taktikk til det aktuelle målet
  • Låner mye teknologi fra NSM som ble påbegynt i 1996 og som så langt er levert til sjøforsvarene i Norge og Polen
  • Arbeidet med en ny versjon av NSM tilpasset F-35 startet i 2002
  • Totalt er kostnaden for å utvikle og anskaffe missilene beregnet å koste cirka åtte milliarder kroner. Dermed er dette et av tidenes største utviklingsprosjekter i norsk landbasert industri
  • På inntektssida har Kongsberg anslått et eksportpotensial verdt 20-25 milliarder kroner, selvsagt fordelt over lang tid, kanskje så mye som 30 år

På norske F-35 i 2025

– Dette er veldig gode nyheter for Forsvaret og norsk industri. Nå gjenstår integrasjonen av det norske JSM-missilet på F-35, den såkalte Block-4-oppdateringen, sier Morten Klever, direktør for det norske F-35-programmet, i en felles pressemelding fra Forsvarsdepartementet og Kongsberg.

Dette er planlagt gjennomført på de norske flyene i perioden 2022-2024. Alle missiler skal være levert og integrert slik at Luftforsvaret oppnår såkalt full operativ evne (FOC) i 2025.

Etter fullført utvikling vil Forsvaret anskaffe et antall testmissiler som skal benyttes under selve integrasjonen på F-35 i den såkalte Block-4-oppdateringen. Integrasjonen av JSM gjennomføres av det flernasjonale programkontoret (JPO) i samarbeid med hovedleverandøren Lockheed Martin. 

– JSM-programmet og leveranser til F-35 medfører betydelig verdiskapning og teknologiutvikling for Kongsberg og våre nasjonale og internasjonale underleverandører og partnere. Norge har en ledende internasjonal posisjon innen langtrekkende presisjonsvåpen og har videreført og styrket et allerede tett samarbeid med amerikansk industri gjennom dette programmet, sier Geir Håøy, konsernsjef i Kongsberggruppen.

Ser ingen begrensninger

Allerede i 2002 startet arbeidet med å utvikle et nytt missil basert på NSM (Naval Strike Missile) og som var tilpasset våpenrommet på F-35.

F-35A/C kan bære to JSM internt (i tillegg til fire under vingene). De to andre missilene i våpenrommet er AMRAAM luft-til-luft-missiler. Foto: Kongsberg

Kombinasjonen av F-35 og JSM skal, i tillegg til å avskrekke eventuelle motstandere, gjøre Forsvaret i stand til å finne og nedkjempe godt forsvarte mål over store avstander med høy presisjon.

JSM betegnes som et femtegenerasjonsmissil. I likhet med flyet, er det langtrekkende missilet konstruert for å være vanskelig å oppdage, samt at det skal ha meget gode manøvreringsegenskaper. Det kan brukes både mot sjø- og bakkemål.

Foreløpig er det ikke flere enn Norge som har bestilt JSM, men det har i årevis vært tett dialog med mange nasjoner. En av dem er Australia, som i over to år har samarbeidet med å legge til søkerkapasitet på missilet. En annen er Japan, som før jul i fjor annonserte at de for første gang vil anskaffe langtrekkende missiler, deriblant JSM, og nå har gjort plass i forsvarsbudsjettet til en kommende bestilling.

Vittige ingeniørtunger på Kongsberg har til Teknisk Ukeblad tidligere sagt på spøk at «JSM ikke er et missildesign, men avtrykket av den ene halvdelen av bomberommet på en F-35». Her er to av de norske F-35A-flyene over Ørland. Foto: Eirik Helland Urke

Tidligere F-35-sjef i Lockheed Martin Jeff A. Babione, som nå er sjef for Skunk Works, sa til Teknisk Ukeblad før jul at han ikke ser noen begrensninger for hvor mange F-35-land som vil kjøpe JSM. 

– Dette er utrolig avansert teknologi som bidrar med en voldsom kapasitetsøkning på et allerede meget kapabelt fly. Dette vil gi deres flyvåpen og forsvar et enormt overtak på enhver motstander, sa han.

Storkontrakt for søstermissilet

Å vurdere slike betraktninger, samt Kongsbergs egne påstander om at deres NSM- og JSM-missiler har kanskje 15 års forsprang på konkurrentene, kan være vanskelig fra utsida. Da er det kanskje mer matnyttig å se hvordan missilene faktisk gjør det i konkurranser. Der kan den siste tidas resultater tyde på at produsenten har sine ord i behold.

Tidligere i juni ble selskapet og den amerikanske partneren Raytheon valgt som leverandør av langtrekkende missiler til US Navys såkalte LCS-skip og kommende fregatter. Kontrakten kan være verdt hele 847,6 millioner dollar (cirka sju milliarder kroner).

Om en drøy måned skal også den amerikanske hæren teste NSM i forbindelse med verdens største marineøvelse, Rimpac 2018 («Rim of the Pacific Exercise»). Her er planen å senke et skip med et missil skutt fra land, altså i rollen som kystartilleri lignende den missilet har i Polen.

Å lykkes på det amerikanske markedet vil også kunne være en døråpner for andre eksportmarkeder. NSM skal i tillegg brukes på fregatter i Malaysia og Tyskland.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.