Ganske nøyaktig tre år etter at det ble lansert, har langdistanseversjonen i A320-familien fløyet for første gang.
Jomfruferden med A321LR fant sted fra Airbus-fabrikken i Hamburg klokka 11.06 onsdag.
Nå venter rundt hundre timer flytesting før flyet etter planen blir Eeasa- og FAA-sertifisert i løpet av andre kvartal og kan settes i drift mot slutten av året.
Økt rekkevidde
Ved å øke maksimal avgangsvekt (MTOW) fra 93,5 til 97 tonn og legge til en tredje ACT-drivstofftank («Additional Centre Fuel Tank») er rekkevidden på A321LR økt til 4.000 nautiske mil (7.400 kilometer) sammenlignet med 3.500 nautiske mil for standard A321 Neo.
Airbus har aldri lagt skjul på ambisjonen med «long range»-utgaven (LR). Nemlig å overta etter Boeing 757, som gikk ut av produksjon i 2004, og som fortsatt har manglet en klar erstatter på en del mellomlange og tynne ruter, selv om remotoriserte B737 og A320 har kunnet arve en del av dem.
Dette blir smalbuksflyet, altså med én midtgang, med størst rekkevidde. Da flytypen ble lansert på Airbus' årlige nyttårspressekonferanse i januar 2015, ordla nå avtroppende salgssjef John Leahy i Airbus seg slik:
– Her jakter vi på markedet alle har snakket om, nemlig det som Boeing 757-200 etterlot seg. Et veldig flott fly, dog kanskje litt overmotorisert.
Han pekte ut visse ruter på tvers av Atlanteren, mellom Nord- og Sør-Amerika og en del ruter rundt om i Asia og sa at de kunne selge 500 fly bare til disse rutene og ytterligere 500 fly som vekst i nye markeder.
- Novairs nye A321 Neo har base på Oslo lufthavn: Bli med på den første passasjerturen
Om halvannet år
I juli 2016 gjorde Norwegian om på bestillingen fra 2012 på 100 A320 Neo, slik at 30 av flyene i stedet skal leveres i A321LR-utgave.
Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets (AAA) mottok sitt første A320 Neo i desember 2016. Disse leases ut til HK Express i Hong Kong. A321LR skal Norwegian operere selv.
– Det første flyet skal etter planen leveres i andre halvdel av 2019. Flyene skal gå på mellomlange ruter, opplyser kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.
A321 er den lengste versjonen i A320-serien, og kan på det meste presse inn 240 seter. For å oppnå rekkevidden på 4.000 nautiske mil, begrenses passasjerkapasiteten til 206. I Norwegians konfigurasjon blir det plass til om lag 220 passasjerer.
Airbus har så langt mer enn 1.900 bestillinger på A321 Neo fra over 50 forskjellige selskaper. Air Lease Corporation (ALC) er første kunde på LR-versjonen.
Airbus jobber også med en såkalt ultralang rekkevidde-utgave av sitt nyeste bredbuksfly: Det første A350-900ULR skal etter planen leveres til Singapore Airlines senere i år.
- Qantas utfordrer Boeing og Airbus: Planlegger nye flyruter som er lengre enn noen som finnes i dag