Så er den endelig her, oppfølgeren til elbilen som har en stor del av æren for å ha gjort elbil til noe mer enn et nisjeprodukt.
Nye Nissan Leaf ble presentert for offentligheten for første gang på et arrangement i Tokyo klokka 02.30 onsdag norsk tid.
Bak et utseende som vel glir litt mer inn i mengden enn første generasjon og som har tapt noe av hissigheten fra det to år gamle IDS-konseptet den er inspirert av, skjuler det seg mange teknologiske framskritt.
Batteriet på 40 kWh skal holde til en rekkevidde på cirka 240 kilometer, som kanskje er i nedre sjikt av hva som kunne forventes etter at for eksempel Opel Ampera-e og Tesla 3 har satt standarden med 60 kWh-batterier, og Renault Zoe har hatt 40 kWh siden i fjor.
Leaf kommer for salg allerede i oktober hjemme i Japan til en pris tilsvarende 225.000 kroner. Nissan opplyser til Teknisk Ukeblad at de satser på å levere de første utgavene av bilen til norske kunder i mars/april 2018.
Veiledende pris på nye Leaf blir ifølge Nissan Norge 274.000 kroner. Dagens Leaf med det største batteriet selges her til lands fra 225.000 kroner.
Varsler større batteri og motor
Elmotoren yter 110 kW, noe som er en økning på 38 prosent fra første generasjon. Dreiemomentet er økt med 26 prosent til 320 Nm.
Nissan oppgir rekkevidden fra det nye 40 kWh-batteriet til om lag 400 kilometer (JC08) og 380 kilometer (NEDC) etter de omtrent like rause urealistiske japanske og europeiske standardene. Rekkevidden etter den mer realistiske amerikanske EPA oppgis til 150 miles, altså 241 kilometer.
På papiret står altså Leaf noe tilbake for en konkurrent som Opel Ampera-e, som byr på et 60 kWh-batteri som forsyner strøm til en elmotor som yter hele 150 kW/340 Nm.
– Dette vil være tilstrekkelig for å dekke det daglige behovet til majoriteten av våre kunder. For dem som ønsker mer ytelse og spenning, kommer det en versjon med mer krefter og større rekkevidde til en høyere pris i 2018, skriver Nissan.
Et slikt 60 kWh-batteri vil ventelig øke rekkevidden til rundt 360 km.
Batteripakka har samme dimensjoner som 30 kWh-batteriet i nåværende modell som igjen var like stort som det første 24 kWh-batteriet fra 2010. Det nyeste batteriet har 67 prosent bedre energitetthet enn det første.
Intelligent mobilitet
Når det gjelder autonomi, kommer Nissan som tidligere varslet med en ny såkalt Propilot.
Mens første versjon av Nissan-systemet var basert på et enkelt kamera og programvare fra Mobileye, består den nye Propilot-hardwaren av fire hd-kameraer og tolv ultralydsensorer og muligheten til automatisk parkering. Denne selvkjøringsteknologien ser av pr-videoene ut til å være på høyde med de mer avanserte automatiske fartsholderne som er på markedet i dag.
Nissan bruker også mye plass i presseskrivene på sin såkalte «e-Pedal» som ifølge produsenten vil bidra til at mer enn 90 prosent av kjøringa kan gjøres med kun høyrepedalen i bruk, inkludert full stopp i bakke. Bremsepedalen blir forbeholdt bråbrems.
Det er verdt å merke seg at Nissan Leaf fortsatt ser ut til å være en praktisk bil som vil dekke manges behov. For eksempel har bagasjerommet et volum på hele 435 liter. En annen detalj er at tilkoblinga i fronten nå er vinklet 45 grader oppover, slik at en strømhungrig sjåfør skal slippe å bøye seg ned for å sette bilen til lading.
Leveringsevne
For åtte år siden var lanseringen av Nissan Leaf en nyhet for de spesielt interesserte. Det viste seg å være en banebrytende elbil som også ble en salgssuksess, ikke minst i Norge:
I mai ble Nissan Leaf nummer 30.000 registrert i Norge, fem og et halvt år etter at den første fikk EL-skilter. Hver tiende Leaf som er produsert i verden triller rundt på norske veier.
Allerede første generasjon Leaf var designet fra blanke ark i stedet for å være en ombygging av eksisterende fossilbil. Dermed kunne den utnytte plassen godt og kunne tilby fem seter og et romslig bagasjerom i motsetning til datidas konkurrenter Think City og PSA-trillingene. Også Tesla Model S var lansert på den tida, men det var klart at denne og Leaf ville befinne seg i hver sin ende av prisskalaen.
På denne tida ble det snakket om 500.000 batteripakker og 350.000 Leaf i året. Dette viste seg å være noe optimistisk, globalt er det totalt solgt rundt 300.000 av elbilmodellen.
Senere har Nissan-sjef Carlos Ghosn konkludert med at batteriproduksjon ikke nødvendigvis er noen god investering, ettersom det krever store investeringer i teknologi som er i stadig utvikling. Nissan har solgt sin 51 prosent store andel i batteriproduksjonsselskapet de hadde med NEC.
Når man sammenligner elbiler og deres ytelse bør man også ta med punktet om leveringsdyktighet. Ventelistene på den langt mer kostbare Tesla 3 og den mer likestilte konkurrenten Opel Ampera-e er som kjent lange. Særlig General Motors har ikke vært i nærheten av å kunne dekke etterspørselen.
Også for Leaf tok det tid å industrialisere og bygge opp batteriproduksjon: Første versjon hadde global lansering søndag 3. august 2009, mens den første kundebilen i Norge ikke ble registrert før 30. oktober 2011. Nå ser det ut til å gå bare fire måneders tid fra lansering til de første leveransene.