Verden trenger en kjemisk energibærer som ikke slipper ut CO2, og hydrogen peker seg ut. Det letteste grunnstoffet har flere gode egenskaper: Det er lett å fremstille, og det kan lagre energi lenge.
I dag snakker vi med en av Norges hydrogenveteraner, markedsdirektør i Sintef Industri, Steffen Møller-Holst, om utfordringene og mulighetene landet vårt har innen hydrogen.
Ofte har det blitt hevdet at det er en konflikt mellom energilagring i batterier og hydrogen. Det er det ikke. Selv de mest ihuga H2-tilhengerne tror på batteribilen. Men når vi skal frakte tunge ting langt – slik som med trailere, tog, ferger og fly – er hydrogen et godt alternativ. Hydrogen egner seg også når vi i økende grad må lagre veldig store energimengder fra sol- og vindkraft over uker og måneder.
– Vi har ingen mulighet til å nå lavutslippssamfunnet uten å ta i bruk hydrogen. Det strekker seg langt utenfor personbilmarkedet. Vi ser det utmerker seg versus batterier når man skal kjøre langt, og det er snakk om tunge kjøretøyer eller fartøyer, sier Møller-Holst.
Podcasten Teknisk Sett
Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podcast Teknisk sett.
Følg vår nye side på Facebook!
Hvis du abonnerer på Teknisk sett på iTunes, Spotify eller en annen app, kan du laste ned og lytte til nye episoder hver uke. Vi legger normalt ut nye episoder torsdag ettermiddag, slik at du for eksempel kan laste den ned og høre på vei til jobben på fredager.
- Her kan du abonnere på podcasten Teknisk sett på iTunes
- Teknisk sett på Spotify
- RSS-feed:
http://podcast.tu.no/rss
Spill av episoden øverst i artikkelen, eller via instruksjonene over.