I flere år har nordmenn sett med lange øyne over til USA og deres muligheter for lovlig å se hva de vil, hvor de vil, når de vil.
Strømmetjenester som Netflix og Hulu har gjort at de ivrigste av oss har skaffet seg amerikansk brukerkonto og nettadresse for å få tilgang til herligheten.
Forrige måned fikk strømmeglade nordmenn noe å glede seg over.
I midten av oktober lanserte Netflix sin abonnementstjeneste i Norge, samtidig som HBO Nordic og Comoyo View fortalte at de også hadde abonnementsbaserte strømmetjenester for video på trappene.
Allerede etablerte Viaplay svarte med å sette månedsprisen på tjenesten sin ned til det som ser ut til å bli en bransjestandard, 79 kroner.
Netflix står i dag for 30 prosent av internett-trafikken i USA, og i Norge har de som eier internettkablene allerede advart om at nettkapasiteten kan bli sprengt når Ola Nordmann skal strømme videoer.
Store hull
Vi sjekket Platekompaniets 15 mest solgte tv-serier de siste tre ukene opp mot tilbudet til Netflix, Viaplay og TV2 Sumo.
Verken Netflix eller Viaplay kan tilby noen av sesongene på Platekompaniets toppliste. Netflix har fire av seriene, men dette er tidligere sesonger. Hos Viaplay var dette tallet tre.
TV2 Sumo tilbyr for tiden både ferske episoder av Homeland, En moderne familie og Solsidan, men disse episodene ligger der kun i en veldig begrenset tid, i sammenheng med at TV2 viser seriene.
Netflix og Viaplay tilbyr seks hver av de 25 høyest rangerte filmene på IMDb.
Når det gjelder de 15 høyest rangerte tv-seriene på IMDb, kommer Netflix best ut, de har nemlig hele eller deler av fem serier. Viaplay har en av seriene, mens TV2 Sumo ikke har noen.
Les også: Disse dingsene kjøper vi i 2013
Lanseringsvinduer
Det ser altså ikke ut til at alt det mest attraktive innholdet vil strømme ut av tjenestene i den nærmeste framtid.
Dette er fordi innholdsleverandørene opererer med forskjellige lanseringsvinduer på forskjellige medieplattformer. De fleste filmene og seriene vil gå på kino og tv, samt lanseres på blu-ray før de blir tilgjengelig for strømming.
Unntaket her er serier strømmeaktøren lager selv. Dette er noe alle, med unntak av Comoyo, gjør i større eller mindre grad.
HBO har det største trekkplasteret sitt nettopp her, men også Netflix produserer nå egne serier. TV2 Sumo tilbyr TV2s egenproduserte serier, slik som Hotel Cæsar og Farmen, mens Viaplay tilbyr serier produsert for TV3.
Les også: Ny app gir bedre nett-TV
Netflix: – Bred katalog
Giganten på det amerikanske strømmemarkedet satser også i Norden, noe vi så starten på da de kjøpte de eksklusive rettighetene til å vise "Lilyhammer" i USA. Netflix framhever brukervennligheten sin.
– Med vår tjeneste kan du strømme til to enhenter samtidig fra samme brukerkonto. Den husker også hvor du avsluttet, slik at du sømløst kan fortsette filmene eller episodene du følger med på fra en annen enhet. Netflix genererer i tillegg forslag til tv-serier og filmer vi tror du vil like, basert på det du allerede har sett, sier Henning Sverdrup, pressekontakt for Netflix i Norge.
Han framhever selskapets eksklusive avtale med Warner Bros, som blant annet står bak serier som "Chuck" og "Gossip girl".
– Vi vil først og fremst tilby en bred og dyp katalog av TV-serier og filmer. Utvalget i norske Netflix vil vokse i månedene som kommer. Etter lansering i Canada, Latin-Amerika og Storbritannia var innholdet i de respektive markedene doblet tolv måneder etter lansering, sier Sverdrup.
Selskapet syns det er spennende å lage egne serier.
– "House of Cards" med Kevin Spacey og regissør David Fincher, samt "Hemlock Grove" med Bill Skarsgård og regissør Eli Roth er eksempler på tv-serier vi produserer. Disse seriene blir lansert i sin helhet, altså alle episodene, på samme dag. Brukerne av Netflix skal hele tiden ha noe å glede seg over, sier han.
Les også: Slik får du 1000 gratis tv-kanaler
Viaplay: – Du trenger bare oss
Viaplay har hatt en abonnementsbasert strømmetjeneste siden 2009. De tror at folk kun vil abonnere på en strømmetjeneste, og ønsker derfor å være en komplett strømmeaktør med også nytt innhold.
– Vi har eksklusive avtaler med både Sony, Disney og Universal som gjør at vi får deres innhold først. I tillegg legger vi ut episoder av "Two and a Half Men" og "Anger Management" før de kommer på tv. Vi har også avtale med SF Film, som gjør at vi får eksklusiv tilgang på nordiske produksjoner. Du skal bare trenge oss, sier Niclas Ekdahl, administrerende direktør i Viaplay.
Han legger vekt på offline-funksjonaliteten de har i iOS-appene sine, som gjør at man kan laste ned episoder, og se på dem der hvor man ikke har nett-forbindelse.
– Vi jobber med å få dette på de andre plattformene også, sier Ekdahl.
Les også: 10 spillefilmer du kan se på Youtube
HBO Nordic: Populære serier med en gang
I dag fikk Forbrukerombudet svar på bekymringsbrevet de sendte etter at det kom fram at HBO Nordic ville ha 12 måneders binding på tjenesten sin. HBO Nordic forsikrer nå Forbrukerombudet om at kundene ikke må ha bindingstid for å abonnere på tjenesten.
HBO er en av verdens største produsent av tv-serier, og lager blant annet "Boardwalk Empire", "Game of Thrones" og "True Blood". Disse seriene skal norske abonnenter få tilgang på innen 24 timer etter første visning i USA. I tillegg vil selskapet tilby sine eldre serier, og her finner man kjente navn som "Six Feet Under", "The Wire", og "Sex og singelliv".
HBO Nordic har også avtaler med flere andre innholdsleverandører. Her finner du blant andre selskapet Starz, som står bak "Boss" og "Spartacus", samt Fremantle media, selskapet som står bak reality-konsepter som "Pop Idol" og "The Apprentice".
Abonnementstjenesten skulle egentlig komme til Norge i midten av oktober, men ble utsatt. Grunnen som ble oppgitt var at selskapet ved lansering ønsker å oppfylle alle forventninger.
Les også: Skal du ha ny TV i høst?
Comoyo View: Lokale, redaksjonelle anbefalinger
Comoyo har i skrivende stund 3797 filmer til leie i sin egen leiefilmtjeneste, men disse vil ikke nødvendigvis bli tilgjengelig i selskapets kommende abonnementsbaserte strømmetjeneste Comoyo View. Dette på grunn av rettighetsforskjeller.
– Vi må ha egne avtaler med innholdsleverandørene for å kunne tilby innholdet i vår abonnementstjeneste, sier Josephine Simonsen, kommunikasjonsdirektør i Comoyo.
Selskapet ønsker å være konkurransedyktige på pris. De har likevel ikke fastsatt noen månedspris på tjenesten sin enda.
– Vi arbeider nå med veldig mange ulike leverandører. Vi ønsker å tilby både nordiske og internasjonale serier og filmer. Det viktige for oss er at innholdet er populært for vårt publikum, sier Simonsen.
Nettopp publikum skal være viktig for det Telenor-eide selskapet. De vil ha en uavhengig lokal redaksjon som skal anbefale filmer og tv-serier. Dette er ikke ulikt slik det gjøres i musikkstrømmetjenesten Wimp, hvor Telenor er en samarbeidende aktør.
Kommunikasjonsdirektøren vil ikke å komme med noen dato for når tjenesten blir tilgjengelig for allmennheten, eller noen spesifikke titler for hva kundene får se.
– Vi åpner nå tjenesten for en lukket prøvegruppe, og vil ta det steg for seg derfra, sier Simonsen.
Les også: Samsung integrerer Spotify i TV-en
TV2 Sumo: – Som å sammenlikne epler med pærer
Strømmetjenesten til mediehuset TV2 tar 129 kroner i måneden der hvor andre så langt har gjort 79 kroner i måneden til en bransjestandard. Selskapet mener de tilbyr noe mer enn de andre.
– For 129 kroner i måneden får du også tilgang på fem live kanaler. Vi tilbyr en nyhetstjeneste som ingen av de andre tilbyr. Vi mener vi ikke kan sammenliknes med de andre aktørene, det blir som å sammenlike epler med pærer, sier Hege Kosberg, ansvarlig for TV2s innhold på nett og nye platformer.
TV2 Sumo har alle sesongene til kjente serier som "24", "Damages" og "Prison Break". I tillegg legger de ut seriene TV2 produserer, samt en god del av de internasjonale episodene TV2 sender.
– Hotel Cæsar er den desidert mest populære serien på TV2 Sumo, sier Kosberg.
Neste onsdag skal strømmetjenesten få et nytt grensesnitt.
– Innholdet får større plass, og brukeren skal også få muligheten til å lage sine egne spillelister, røper Kosberg.
Alle representantene legger vekt på at konkurransen selskapene imellom kommer brukerne til gode.
– Norske brukere har mye å se fram mot, sier Netflix' pressekontakt Henning Sverdrup.
Les også: