Etter å ha meldt avbud på de to store europeiske flyshowene både i fjor og i år, har kampflyet F-35 for første gang fløyet i Europa.
Jomfruferden skjedde mandag fra Cameri-fabrikken i Nord-Italia der flyet er bygget.
Flyet var AL-1, som ble rullet ut i mars og etter planen skal leveres til det italienske flyvåpenet mot slutten av året.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Nok en historisk milepæl for F-35-programmet, skriver Lockheed Martin i en pressemelding.
Se også: Her skyter F-35 181 skudd på tre sekunder
Avlyst etter motorbrann
Det selskapet derimot ikke skriver noe om, er at flytypens første flygning utenfor USAs grenser skjer kraftig på overtid:
I april 2014 forberedte Lockheed Martin den første transatlantiske flygningen med tre F-35B-maskiner til England.
Flyene skulle etter planen delta på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford og Farnborough International Air Show.
Men en motorbrann i juni samme år satte F-35-flåten på bakken og dermed ble den første flyturen til Europa avlyst.
Det ble heller ingen oppvisning i sommer på Le Bourget, flyshowet i Paris.
Les også: Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp
Harrier, Tornado og AMX
Italia skal ha både F-35A, samme versjon som Norge har bestilt, og STOVL-varianten F-35B («short takeoff/vertical landing»).
Disse skal erstatte det italienske flyvåpenets (AMI) 62 Panavia Tornado IDS og 16 ECR kampfly og 110 AMX A-11B Ghibli bakkeangrepsfly, samt den italienske marinens 14 AV-8B Harrier II.
Det første norske F-35A-flyet har nettopp vært til siste finpuss i lakkeringshangaren og skal overleveres på en seremoni om to uker.
Se også: Her går F-35 utfor hoppkanten
![De italiensk-brasilianske AMX A-11B-flyene er blant dem som skal erstattes av F-35A i det italienske flyvåpenet.](https://images.gfx.no/580x/1813/1813449/1200044911.jpg)
Sluttmontering og vinger
Cameri-fabrikken ligger 40 kilometer vest for Milano og betegnes som et Faco-anlegg («Final Assembly and Check Out»).
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Det eies av den italienske staten og drives av Finmeccanica-Alenia Aermacchi.
F-35-produksjonen startet i juli 2013. Både A- og B-versjonen skal bygges ferdig her, inkludert etter planen også framtidige fly for Nederland.
I tillegg til sluttmontering produserer Finmeccanica-Alenia Aermacchi komplette vingesett som sendes over til Lockheed Martin-fabrikken i Texas.
Den norske statsforetaket AIM Norway vant for to år siden den første kontrakten som underleverandør på overflatebehandling og klargjøring av halerorkomponenter for den italienske fabrikken.