En måned før det første norske F-35-kampflyet skal leveres er maskinkanonen straks klar for å avfyres fra lufta.
For fem dager siden ble den siste bakketesten gjennomført der GAU-22/A gatlingvåpenet ble tømt i én salve.
Det vil si 181 skudd.
Les også: Her går F-35 utfor hoppkanten
Tre sekunder
Den første fasen av testskyting med kanonen startet med enkeltskudd 9. juni i år.
Deretter har mengden skudd blitt gradvis økt fram til hele kapasiteten på 181 skudd ble avfyrt i én salve 14. august.
Prosjektilene sprutes ut på cirka tre sekunder med en skuddtakt på 3300/min.
Testen ble gjennomført med testflyet AF-2 på flybasen Edwards, opplyser Lockheed Martin i en pressemelding.
Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp
Operativ i 2017
Planen er å sluttføre bakketestingen i løpet av august og deretter starte lufttesting i løpet av høsten.
I 2016 skal maskinkanonen første gang integreres fullstendig med avionikken og operasjonssystemene på et vanlig produksjonsfly.
Kanonen skal bli operativ på fly med blokk 3F-software i 2017.
F-35A utstyres med en fireløps 25-millimeter GAU-22 som er montert innvendig rett over det venstre luftinntaket på flyet.
F-35B og F-35C bærer kanonen i en våpenpod under buken ved behov.
Til sammenligning kan F-16 ha med seg rundt 500 skudd til sin kanon, men dette er til en 20-mm.
Les også: Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne
Levering 22. september
Parallelt med at GAU-22 testes, er norske Nammo i ferd med å gjennomføre det siste arbeidet med utviklingen av multirolleammunisjonen Apex.
Testprogrammet som pågår handler enkelt forklart om å fastslå ytelsesegenskapene for ammunisjonen før den endelige integrasjonen på kampflyet.
Det første norske F-35-flyet avdukes om en måned.
Tirsdag 22. september er det utrulling av AM-1 på Lockheed Martin-fabrikken i Fort Worth, Texas.