Da Honda viste frem elbilkonseptet Urban EV høsten 2017 fikk de umiddelbart god respons. Siden har det blitt klart at de har intensjon om å sette den i produksjon.
God respons på konseptet har vært antatt som grunnen til det, men det viser seg at bilprodusenten har planlagt denne bilen lenge.
Faktisk ble konseptbilen de viste frem i 2017 bygget for å ligne den faktiske bilen de hadde i produksjon; Honda e Prototype.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det ifølge prosjektlederen for Honda e Prototype, Kohei Hitomi, som i et intervju med Fully Charged.
Urban EV-konseptet var en ren showbil basert på e Prototype.
![E Prototype har rene linjer. <i>Foto: Honda</i>](https://images.gfx.no/290x/2401/2401323/161978_HONDA_E_PROTOTYPE_WORLD_PREMIERE_AT_GENEVA_INTERNATIONAL_MOTORSHOW_2019.jpg)
- Nye Kia Soul: Kan reserveres neste uke
Over 200 kilometer
E Prototype er navnet på bilen Honda nå viser frem, og som skal stilles ut på bilmessen i Geneve. Den ligner veldig på konseptbilen, men har fått en enda renere utforming.
Og den er ikke langt unna bilen som kommer i salg. Det skjer allerede i år.
Honda e Prototype er en liten fireseters urban elbil, med bakhjulsdrift og en rekkevidde på over 200 kilometer. Den kan hurtiglades.
Den ser på mange måter ut til å ville konkurrere om dem som i dag kjøper BMW i3, som også er en liten fireseters elbil med bakhjulstrekk.
- Nå blir den elektrisk: Peugeot slipper mer informasjon om nye 208
Kommer i salg i år
Om du tenker på å kjøpe en i3 kan det være lurt å vente. For Honda e Prototype kommer i salg allerede i år.
![Interiør. <i>Foto: Honda</i>](https://images.gfx.no/290x/2401/2401322/161979_HONDA_E_PROTOTYPE_WORLD_PREMIERE_AT_GENEVA_INTERNATIONAL_MOTORSHOW_2019.jpg)
Bilen Honda viser frem er ifølge produsenten 95 prosent lik bilen som kommer i salg i Europa. Den ser ut til å få kamera i stedet for sidespeil, store skjermer i dashbordet, og 30 minutters hurtiglading.
Bakhjulsdrift har bilen for å gi god svingradius, noe som er viktig i byen. Men det skal også, i kombinasjon med at hjulene nærmest er i hvert sitt hjørne av bilen, gi friskere kjøring.
Utover dette er det lite som er kjent om bilen, da Honda nok ønsker å spare litt oppmerksomhet til bilmessen i Geneve neste uke.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Honda skriver på sine norske nettsider at de snart åpner for bestillinger, og oppfordrer interesserte til å melde sin interesse for å holde seg oppdatert.