Omtrent et halvt år etter at samboerparet Anette Fischer og Stefan Docksjö overtok sin Toyota Auris 1.8 Hybrid startet problemene.
Paret fra Drøbak beskriver det som om bilens bremser svikter eller at bilen akselererer et øyeblikk, selv om de har foten på bremsepedalen.
Gjentatte ganger har Toyota hevdet at det ikke er noe galt med bilen, og levert den tilbake fra service, ifølge paret.
Etter mange henvendelser til Toyota kjører de nå rundt med en svart boks koblet til bilens elektroniske systemer. Boksen har en rød knapp de kan trykke på dersom bilen oppfører seg unormalt.
Da lagres data fra motorstyring og bremsesystem 15 sekunder bakover i tid.
Les også: Toyota tilbakekaller 242.000 hybridbiler
– Skyter fart ukentlig
Miljøhensyn lå bak da leasingavtalen ble inngått i februar 2011. I oktober samme år opplevde de at bilen "døde", den lot seg ikke starte. Den havnet da på Toyotas verksted på Kongsvinger. Men allerede før det startet problemene med bilen.
I begynnelsen opplevde de den ufrivillige akselereringen eller bremsesvikten omtrent én gang i måneden, den siste tiden har det skjedd omtrent en gang i uken, ifølge Docksjö, som har bakgrunn som teknisk offiser i det svenske kystforsvaret.
– Det vanligste er at det skjer under nedbremsing i nedoverbakker, forteller han og beskriver at det føles som om bremsen slutter å virke.
Andre ganger er problemet større, forteller han. Da føles det som om hybridbilen akselererer, selv om man trykker på bremsen, ifølge Docksjö.
Samboeren Anette Fischer har samme opplevelser med bilen. Hun har opplevd at hybridbilen skyter fart i bunnen av bakker og over bakketopper.
– Bilen skjøt fart på vei ned mot en rundkjøring på vinterføre med barn i bilen. Det var skikkelig skummelt. Nå har jeg blitt utrygg på bilen, forteller Fischer.
Skaper stress
Problemet kan arte seg forskjellig fra gang til gang, fellesnevneren er at de opplever å miste kontroll. Bilen skyter av og til fart foran fartsdumper og kryss, steder der man bremser ned, ifølge Docksjö
– Det verste er at man blir veldig stresset av det. Man føler at man ikke kan stole på bilen, sier han.
Teknisk Ukeblad var med Docksjö på en runde med bilen, uten at vi opplevde noen av problemene han beskriver. Heller ikke Toyota-verksteder har funnet feil på korte prøveturer, ifølge Docksjö.
Docksjö understreker at de har begrenset egeninteresse av å gå til media med saken. Bilen er leaset og avtalen med Toyota er slutt om et halvt år.
Paret skal etter det skaffe seg en annen bil. Han synes imidlertid at Toyota ikke tar kundene på alvor og mener det er bekymringsverdig at de ikke gjør mer for å finne feil på nylig utviklet teknologi.
– Jeg synes Toyota burde ta inn bilen og undersøke den ordentlig. De burde ta kundene sine på alvor. Når de ikke verdsetter kunnskapen til kundene, så har de et alvorlig problem, sier han.
Les også: Elektrisk BMW blir prisgunstig
Klaget gjentatte ganger
Aurisen har vært tre ganger på service, uten at mekanikerne har funnet ut hva som er feil. Paret har reklamert på bilen flere ganger, i tillegg anslår han at de har besøkt Toyota ti ganger i forbindelse med problemene, samt kontaktet dem på telefon utallige ganger.
– Det som skuffer meg mest, er at Toyota tør å levere ut bilen etter service uten å ha funnet feilen. Enten så tror de at vi lyver eller så tar de ikke problemene på alvor. Uansett har de diskvalifisert seg som leverandør av vår neste bil.
Mandag 3. juni var første gang noen i Toyota-systemet på eget initiativ kontaktet dem siden problemene startet, ifølge Docksjö. Da ringte en servicetekniker fra Toyota Økern som installerte boksen i bilen.
Bortsett fra dette har han opplevd Toyota-systemet som arrogant og nonchalant. Han forteller at det toppet seg da en ansatt ved et Toyota Økern spurte om han visste forskjell på høyre og venstre, på gass og brems.
Han er skuffet, ikke over bilen, men over Toyota-systemet.
– Alle produsenter har problemer med ulike modeller eller enkelte eksemplarer. Jeg har full forståelse for at noen kan lage en mandagsbil, det er ikke der problemet ligger. Men jeg er skuffet over den nonchalante og uprofesjonelle oppførselen til Toyota, sier han
Paret venter nå på at den den sorte boksen, en såkalt vehicle interface module, skal inn til Toyota for analyse.
– Ukjent for Toyota
Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, forteller at de ikke har hørt om disse problemene på andre Toyota Auris, verken i Norge eller utlandet.
– Jeg har snakket med verksmesteren hos Toyota i Oslo. De kjente godt til denne saken. De har forsøkt å gjøre det de kan for å hjelpe ham. Det er montert utstyr for å avdekke feilen. Kunden har ikke påvist feilen mens de har kjørt bilen sammen med folk fra verkstedet. Det er heller ikke en feil vi kjenner til på disse bilene. Vi kan ikke gjøre annet enn å forsøkte å finne problemet, sier Olsen.
– Nå venter vi på å få bilen inn, slik at vi kan få lese av boksen, sier han.
Les også: Volvo tør bare produsere 100 av denne elbilen
Vanskelig å fastslå
Paret har klaget på det de mener er feil ved bilen siden 2011. Olsen forteller at han ikke kjenner til dette.
– Vi vet at de har hatt bilen inne flere ganger, og ble gjort oppmerksomme på dette de siste dagene, sier han.
Er det vanlig at dere leverer ut biler der kunden opplever feil, uten at dere finner feilen?
– Når det er snakk om feil som det ikke er mulig å fremprovosere, så er det vanskelig å fastslå at det er en faktisk feil, sier han.
At bilen ikke tidligere er blitt utstyrt med en boks for å overvåke hva som skjer, forklarer han med at boksen er helt ny.
Todelt bremsesystem
Olsen stiller spørsmål ved hvorvidt opplevelsen til paret kan skyldes det todelte bremsesystemet i Auris.
– Vi har hatt noe som likner litt av det de beskriver på tidligere modeller av Prius, som vi rettet med en oppgradering av ny programvare til ABS-bremsene, sier Olsen.
Han forteller at overgangen fra det regenerative bremsesystemet som brukes ved forsiktig bremsing og til det hydrauliske bremsesystemet som brukes ved kraftig bremsing var for lang. Dette kunne oppleves som om bilen akselererte dersom man ikke tråkket bremsen tilstrekkelig hardt inn. Fenomenet oppsto på ujevnt underlag ved forsikig nedbremsing.
– Jeg har opplevd dette selv, og jeg kan forstå at det kan føles som en akselerasjon, sier han og legger til at de ikke har hørt om denne problematikken med Auris.
– Høyt drivstofforbruk
Paret reagerer også på at bilen har et høyt drivstofforbruk. Bilen bruker 0,56 liter på mila, ifølge kjørecomputeren.
– Da vi klagde på det høye drivstofforbruket, fikk vi først høre at årsaken er at motoren ikke rekker å bli varm på å pendle to mil til jobb. Neste gang fikk vi beskjed om at årsaken var at to mil var for langt, dette var en bybil, forteller Docksjö.
– Dette er ikke et uvanlig avvik i forhold til offisielle tall. Det avhenger veldig av kjøremønster, temperatur, etc, svarer Olsen i en epost.
Les også:
Advarer mot hydrogen-eksplosjon i garasjer