De to selskapene skal etablere Hydro Volt AS og bygge det første anlegget for resirkulering av slike batterier i Norge.
Resirkuleringsanlegget vil bli lagt til Fredrikstad, og produksjonen ventes å starte i 2021.
– Vi er begeistret for de mulighetene dette representerer. Hydro Volt AS kan håndtere aluminium fra brukte batterier som en del av vår helhetlige verdikjede for metall, bidra til en sirkulær økonomi, og samtidig redusere klimaavtrykket fra metallet vi tilbyr, sier Arvid Moss, konserndirektør for forretningsområdet Energi og ansvarlig for konsernutvikling i Hydro.
Norsk-svensk samarbeid
Samarbeidsselskapet eies med 50 prosent hver av det globale aluminiumselskapet Hydro og Northvolt, som er en europeisk batteriprodusent basert i Sverige.
– Northvolt har satt et mål om at 50 prosent av råmaterialet vårt skal komme fra resirkulerte batterier i 2030. Samarbeidet med Hydro er en viktig bit i puslespillet, sier Emma Nehrenheim, som er miljøansvarlig i Revolt, Northvolts forretningsenhet for resirkulering.
100 millioner kroner
En formell investeringsbeslutning for pilotanlegget ventes tatt om kort tid, og investeringen er beregnet til om lag 100 millioner kroner, heter det i en pressemelding.
Pilotanlegget vil i høy grad bli automatisert og ha kapasitet til å behandle mer enn 8.000 tonn batterier hvert år, med mulighet for å utvide kapasiteten etter hvert.

TØI-rapport: Norsk jernbane er svært sårbar og dårlig vedlikeholdt
Solberg: Vi må gjenvinne mer
Statsminister Erna Solberg (H) fikk mandag møte Hydros konserndirektør for å høre mer om gjenvinningsplanene.


– I dag gjenvinner vi for lite av batteriene. Det blir rett og slett for mye søppel som ikke brukes, sier Solberg.
Hun er glad for at det noe settes i gang skikkelig gjenvinning for å sortere og gjenvinne mer enn bare de mest verdifulle stoffene, som kobolt.
– Dette er veldig viktig, understreker Solberg.
Ikke bare om å sy om kjoler
Hun mener det er rom og behov for å gjenvinne enda mer.
– Og det handler ikke bare om å sy om kjolene våre. Den kanskje aller viktigste gjenvinningen er materialindustrien vår, som må gjenvinne enda mer. De har vært gode, men de må bli enda flinkere, sier Solberg.
Hun berømmer Hydro for å se koblingen mellom å produsere aluminium og å være med på å gjenvinningen.


– Vi må få hele varestrømmer i Norge og ikke importere alt fra andre land. Resirkulering bør skje der forbruket har skjedd, sier statsministeren.

Stadig flere sjøfolk strandet på gamle båter