Hyundai tar sikte på å bli det største elbilmerket i Europa i år. De planlegger å selge 80.000 av sine elbilmodeller Kona og Ioniq, inkludert hydrogenbilen Nexo.
Mesteparten av salget skal være storselgeren Kona. Elbilvarianten skal produseres ved deres fabrikk i Tsjekkia fra mars, og koreanerne har til hensikt å levere 60.000 eksemplarer i løpet av året, skriver de i en pressemelding.
Tidligere års ventetider på Kona Electric skal dermed være historie en gang for alle. Mens det i 2018 var ventetider på to år, bør det gå mye raskere nå. Fabrikken i Tsjekkia har en produksjon på 1500 biler om dagen, men produserer også modellene i30 og Tucson.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Også økt produksjon i Korea
Det er imidlertid ikke bare her de girer opp for elbilproduksjon. Også fabrikken i Ulsan i Sør-Korea skal øke produksjonen av elbiler for eksport til Europa.
![Nye Ioniq skal produseres i større antall i år. <i>Foto: Hyundai Motor</i>](https://images.gfx.no/290x/2384/2384646/New%2520Hyundai%2520IONIQ%2520(1).jpg)
Økningen er følge Hyundai Motor Europa-leder, Dong Woo Choi, at de ønsker å møte kundenes etterspørsel etter flere nullutslippsbiler. EUs 95 gram-krav for bilparken er nok minst like viktig, vil vi tro.
Men det blir ikke bare elbiler fra Hyundai i år. Det koreanske selskapet planlegger også å selge milde hybrider, altså biler med små 48 volt batterier, til fullhybrider og ladehybrider. Alt skal bidra til å gi produsenten et så lavt CO₂-avtrykk som mulig.
Hyundai vil trolig skaffe celler til batteriene i sine elbiler fra LG Chem og SK Innovation, skriver Autonews. Begge disse har etablert fabrikker i Europa, med stor produksjonskapasitet.
![ZEG Power og H2 Production kjører i gang anlegget. Da oppstår det av og til noen utfordringer som løsese i fellesskap, her ved Marlene Solheim, ansatt i Petrolink og innleid til ZEG og Tina Rykkel Blom, som er prosessoperatør i H2 Production.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842806/original.jpg)
– Dette er en verdensledende teknologi
Kia girer opp
Tidligere i januar lanserte konsernsøster Kia sin plan for elektrifisering. Denne planen innebærer at de skal lansere 11 nye ladbare biler innen 2025, og selge en halv million elbiler i året innen 2026. Innen 2025 skal Kia selge 20 prosent elbil i Europa.
At Kia også trøkker til i elbilsalget i 2020 er allerede kjent, da deres norske importør i januar meldte at de forventer å levere 200–300 eksemplarer av modellene E-Niro og E-Soul i løpet av årets første måneder.
![Kia e-Niro har fått kortere leveringstid. <i>Foto: Marius Valle</i>](https://images.gfx.no/290x/2348/2348148/IMG_1474%255B1%255D.jpg)
Produksjonen av elbiler skal ha økt betydelig i Korea i høst, men lang fraktetid fra Asia gjør at det er en viss forsinkelse. Det løser seg nå. Kia hadde utfordringer med leveransene av særlig E-Niro i fjor.
Ventetidene for E-Niro skal også løse seg i andre europeiske markeder.
Elbilvekst i 2020
Det er ventet at de fleste bilprodusenter vil ha et betydelig høyere trykk på elbiler i år enn tidligere. Analytiker Matthias Schmidt har i en fersk rapport anslått at det er Volkswagen-gruppen som blir den største elbilleverandøren i år.
Han tror de skal klare å selge 250.000 elbiler i Vest-Europa alene i løpet av året. Dette for hele gruppen, inkludert VW, Audi, Skoda og Seat. I fjor solgte Hyundai-gruppen omtrent 45.000 elbiler i Vest-Europa, altså inkludert Kias salg.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Dette var på nivå med Renault, og noe mindre enn Volkswagen-gruppen.
![Invitasjonen fra EU splitter regjeringen.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835733/original.jpg)
EU-invitasjon splitter regjeringen