ELBIL

Hyundai vil bli størst på elbil i 2020

Skal pumpe ut elbiler fra europeisk fabrikk.

Kia e-Niro (bak) og Hyundai Kona er to biler i samme prisklasse som Model 3. Begge kommer fra samme konsern.
Kia e-Niro (bak) og Hyundai Kona er to biler i samme prisklasse som Model 3. Begge kommer fra samme konsern. Foto: Per Erlien Dalløkken
Marius ValleMarius ValleJournalist
31. jan. 2020 - 19:00

Hyundai tar sikte på å bli det største elbilmerket i Europa i år. De planlegger å selge 80.000 av sine elbilmodeller Kona og Ioniq, inkludert hydrogenbilen Nexo.

Mesteparten av salget skal være storselgeren Kona. Elbilvarianten skal produseres ved deres fabrikk i Tsjekkia fra mars, og koreanerne har til hensikt å levere 60.000 eksemplarer i løpet av året, skriver de i en pressemelding.

Tidligere års ventetider på Kona Electric skal dermed være historie en gang for alle. Mens det i 2018 var ventetider på to år, bør det gå mye raskere nå. Fabrikken i Tsjekkia har en produksjon på 1500 biler om dagen, men produserer også modellene i30 og Tucson.

Også økt produksjon i Korea

Det er imidlertid ikke bare her de girer opp for elbilproduksjon. Også fabrikken i Ulsan i Sør-Korea skal øke produksjonen av elbiler for eksport til Europa.

Nye Ioniq skal produseres i større antall i år. <i>Foto: Hyundai Motor</i>
Nye Ioniq skal produseres i større antall i år. Foto: Hyundai Motor

Økningen er følge Hyundai Motor Europa-leder, Dong Woo Choi, at de ønsker å møte kundenes etterspørsel etter flere nullutslippsbiler. EUs 95 gram-krav for bilparken er nok minst like viktig, vil vi tro.

Men det blir ikke bare elbiler fra Hyundai i år. Det koreanske selskapet planlegger også å selge milde hybrider, altså biler med små 48 volt batterier, til fullhybrider og ladehybrider. Alt skal bidra til å gi produsenten et så lavt CO₂-avtrykk som mulig.

Hyundai vil trolig skaffe celler til batteriene i sine elbiler fra LG Chem og SK Innovation, skriver Autonews. Begge disse har etablert fabrikker i Europa, med stor produksjonskapasitet.

Easee Charge Max ser ikke helt lik ut som de forrige produktene deres. Den har fått ny maskinvareplattform.
Les også

Easee kommer med lader på helt ny plattform

Kia girer opp

Tidligere i januar lanserte konsernsøster Kia sin plan for elektrifisering. Denne planen innebærer at de skal lansere 11 nye ladbare biler innen 2025, og selge en halv million elbiler i året innen 2026. Innen 2025 skal Kia selge 20 prosent elbil i Europa.

At Kia også trøkker til i elbilsalget i 2020 er allerede kjent, da deres norske importør i januar meldte at de forventer å levere 200–300 eksemplarer av modellene E-Niro og E-Soul i løpet av årets første måneder.

Kia e-Niro har fått kortere leveringstid. <i>Foto: Marius Valle</i>
Kia e-Niro har fått kortere leveringstid. Foto: Marius Valle

Produksjonen av elbiler skal ha økt betydelig i Korea i høst, men lang fraktetid fra Asia gjør at det er en viss forsinkelse. Det løser seg nå. Kia hadde utfordringer med leveransene av særlig E-Niro i fjor.

Ventetidene for E-Niro skal også løse seg i andre europeiske markeder.

Elbilvekst i 2020

Det er ventet at de fleste bilprodusenter vil ha et betydelig høyere trykk på elbiler i år enn tidligere. Analytiker Matthias Schmidt har i en fersk rapport anslått at det er Volkswagen-gruppen som blir den største elbilleverandøren i år.

Han tror de skal klare å selge 250.000 elbiler i Vest-Europa alene i løpet av året. Dette for hele gruppen, inkludert VW, Audi, Skoda og Seat. I fjor solgte Hyundai-gruppen omtrent 45.000 elbiler i Vest-Europa, altså inkludert Kias salg.

Dette var på nivå med Renault, og noe mindre enn Volkswagen-gruppen.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen sier at Enova er godt rigget for piloter og demoanlegg, men at selskapene ikke har finansielle muskler til hydrogenprosjekter i virkelig stor skala.
Les også

Hydrogen-stopp: – Det dras i bremsen i flere land

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.