Elbiler har tilgang til ladestasjoner i de fleste kommuner. I snitt deler 18 elbiler hvert allment tilgjengelige ladepunkt.
Samtidig bygger mange kommuner også ut lade- og landstrømanlegg for ferjer og skip, vise nye SSB-tall.
Ved utgangen av fjoråret var det registrert litt over 195.000 elektriske personbiler. Dette er 41 prosent flere enn året før, men fortsatt utgjør elektriske personbiler bare 7 prosent av bilparken. I tillegg kommer rundt 190.000 hybridbiler som også trenger lading.


De fleste lader hjemme
De fleste elbileiere har mulighet til å lade hjemme. I 2018 ladet nesten alle elbileiere hovedsakelig hjemme. Bare 13 prosent brukte allment tilgjengelige ladestasjoner ukentlig eller oftere.
I fjor var det flest registrerte elektrisk drevne personbiler i Akershus med nærmere 40.400. Oslo og Hordaland hadde nest flest med henholdsvis knapt 36.200 og snaut 29.600. Det er fortsatt færrest i Finnmark der antallet er 280.
Av større kommuner har Sarpsborg og Hamar ti elbiler per ladepunkt, mens i Sandnes og Asker må henholdsvis 68 og 49 elbiler dele hvert ladepunkt.
En kartlegging foretatt av Kystverket, viser at det var 15 ladeanlegg for elektriske ferjer i Norge i april i år, fordelt på åtte ferjesamband. Samtidig var det etablert 92 landstrømanlegg med elektrisk spenning på minimum 400 volt i norske havner.

Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene