IP-telefoni, Voip, bredbåndstelefoni. Kjært teknologibarn har mange navn.
Når telefonen nå snakker samme språk som datamaskinen åpnes det en rekke nye muligheter. På samme måte som datamaskinen kommuniserer e-post og web-sider ved hjelp av IP kan du overføre samtaler.
Det åpner en lang rekke nye kommunikasjonskanaler via lokalnett, kabel og ADSL. Samtalen kan rutes fra ende til ende over internett, eller den kan rutes inn i det tradisjonelle telenettet et sted på veien.
Poenget for brukerne er selvfølgelig å spare penger. Den mest nærliggende besparelsen er å si opp ISDN-linjen og bruke bredbåndet du også leier, og som i de fleste tilfeller har kapasitet til både samtaler og surfing.
Denne måten å snakke på åpner også helt nye muligheter på utstyrsiden. En vanlig PC med høyttaler og mikrofon kan plutselig gjøre tjeneste som telefon. Mer interessant er det kanskje at små håndsett, slik som de nye PDA-ene med WLAN kan gjøre tjeneste som bærbare telefoner.
Bred betegnelse
IP-telefoni spenner over alt fra privat telefoni til forretningsmarkedet, og over hele registeret fra helt gratis til litt billigere enn vanlig analog eller ISDN-basert telefoni. Dessverre har talekvaliteten også en stor spennvidde.
I de forskjellige alternativene mellom tradisjonell telefoni og ren internett-telefon,i vil kvaliteten variere avhengig av det leverandørens teknologi og hvor langt ut på internett samtalen rutes før den overtas av det tradisjonelle telenettet.
Teknologi som forutsetter at brukeren har en bredbåndslinje, kan ikke garantere den samme kvaliteten som de som selv disponerer linjen, men har gjerne lavere priser.
Gratistjenesten Skype - der kommunikasjonen går fra PC til PC, er blitt svært populær. Men du får ingen kvalitetsgaranti. Kvaliteten varierer hele tiden med hvordan datapakkene rutes. Det betyr forsinkelse av signaler slik at det blir som å snakke på en gammeldags satellittlinje hvor det var vanskelig å snakke i munnen på hverandre.
Kvalitet i fokus
– Vi ønsker ikke å bruke betegnelsen IP-telefoni om vår løsning. I stedet bruker vi begrepet bredbåndstelefoni, sier nettdirektør, siv. ing. Bjørn Nilsen i Nextgentel. – Selv om vi overfører samtalen på IP-format ønsker vi å vise at vi har full kontroll med infrastrukturen fra kunden og helt til vi leverer samtalen til Telenor som vi har en samtrafikkavtale med. Det betyr at vi har en helt annen mulighet til å kontrollere kvalitet og sikkerhet enn andre aktører som legger sine tilbud oppå andres bredbåndsforbindelser.
Fordelen for kundene er lavere samtalepriser i tillegg til at de slipper å betale dyre tilknytningsavgifter for en egen telekabel. Det kan bli mange tusen i året.
I motsetning til andre aktører tilbyr Nextgentel bare telefoni til sine egne bredbåndskunder. De setter inn en norskutviklet boks med to analoge uttak før PC-tilknytningen. Hvert av uttakene kan ulike telefonnummer. En telefonsamtale opptar 80 kbit/s, men for at ikke kundene skal få redusert kapasitet øker de bitraten tilsvarende.
Vokser hurtig
Telio var først ute med IP-telefoni til private for snart et år siden og har opplevd en fenomenal vekst. De har nå 25 000 kunder i Norge og 6 000 i Danmark.
– Vi er faktisk den raskest voksende aksessuavhengige leverandøren i Europa, sier viseadm. direktør Rune Strømmen i Telio.
I motsetning til Nextgentel leverer ikke Telio telefon på egen bredbåndslinje, men legger telefonitjenesten den linjen kunden allerede leier av andre.
– Det betyr ikke at vi ikke har kontroll over nettet vårt, sier Strømmen. – Overføring av tale på et IP-nett er i seg selv en utfordring, derfor har vi tatt høyde for det i vår tekniske løsning og talekvaliteten er like god og oftest bedre enn vanlig analog telefoni. I fremtiden, når vi kan introdusere nye talekodere og bruke mer bitrate, vil vi kunne tilby kvalitet helt opp på mp3-nivå.
I motsetning til Nextgentel låser ikke Telio adapteret til kundens fysiske adresse. Ifølge loven er det ikke tillatt å fjerne en telefon med ett geografisk basert telefonnummer fra den fysiske adresse, men med Telios teknologi er det ingen ting som hindrer brukerne å ta med seg adapteret til et annet land og koble inn hjemmetelefonen der og ringe uten kostnader.
Fornøyd bruker
Hans-Petter Hansen, som er markedssjef i nettverksselskapet D-Link, har selv hatt bredbåndstelefoni fra Telio siden i sommer og er meget fornøyd. Familien har ikke opplevd at summetonen er uteblitt og kvaliteten er fortreffelig.
– Det viser at kvaliteten hos norske bredbåndsleverandører er høy, selv om de færreste kan tilby en garanti for tjenestekvaliteten som vi tar for gitt når vi snakker med tradisjonelle telefoner.
Ifølge Hansen kommer hans eget selskap, som kanskje er mest kjent for rimelige utstyr for trådløst nettverk til privatmarkedet, selv med telefoner neste år. Da kommer både trådløse WLAN-telefoner og billige IP-baserte videotelefoner.
SIP-protokollen, som Internet Engineering Task Force står bak, er en signalprotokoll for internett-telefoni, instant messaging, konferanse, etc.