I dag begynte Jenny Simonsen i sin nye stilling som ansvarlig for marked- og kommunikasjon i ITS Norge, et fagområde hun kjenner godt fra før. Fra stillingen som leder for marked og kommunikasjon i Q-Free har hun førstehåndkunnskap om hva som rører seg i skjæringsfeltet mellom trafikk og teknologi, kunnskap hun mener vil være nyttig i sin nye jobb.
-Mine arbeidsoppgaver blir først og fremst å styrke kommunikasjonen, både mot eksterne miljøer men også mellom foreningens medlemmer. Jeg håper å kunne bidra til systematisering av driften av organisasjonen, samt å bidra til å synliggjøre det arbeidet som blir gjort. ITS-bransjen står overfor enorme muligheter, og jeg tror at dette er noe jeg kan ta del i. Men først og fremst er jeg takknemlig for at jeg får muligheten til det, forteller Jenny Simonsen.
Et løft for organisasjonen
Frem til nå har ITS Norge hatt begrensede administrative ressurser. I tillegg til daglig leder Trond Hovland, leier organisasjonen sekretariatshjelp hos Tekna, der Øystein Olsen håndterer administrative oppgaver tilsvarende omtrent en halv stilling. Nå økes også det faglige samarbeidet med Tekna.
Trond Hovland er veldig fornøyd med at organisasjonen nå er kommet så langt at de får styrket administrasjonen, noe som han mener først og fremst skal komme de rundt 65 medlemsbedriftene til gode.
Den 13 år gamle organisasjonen henter i dag omtrent en tredjedel av sine inntekter via bevilgning direkte over Samferdselsdepartementets budsjett. Det er denne potten som nå er øket litt, for å gi plass for en ekstra stilling. En tredjedel av inntektene hentes også fra medlemskontingenter og arrangementer, mens siste tredjedel er i form av prosjektstøtte.
Begeistringen er stor i ITS Norge etter at fagfeltet nå har fått et eget avsnitt i Nasjonal Transportplan, som viser at de politiske myndighetene virkelig har fått øynene opp for mulighetene ITS gir for å løse dagens og morgendagens utfordringer innen vegtrafikk og kollektivtransport.
En framtidsnæring
-I Norge ligger vi veldig godt an på dette området, selv om vi ikke har en egen bilindustri som drivkraft innen utviklingen av ITS. Hos oss er det mer de offentlige etatene som er viktige drivkrefter. Statens vegvesen har flotte utviklingsprogrammer, og har vist stor åpenhet overfor industrien og ITS-aktørene. Ruter er en av de fremste aktørene i verden innen konseptuell utvikling av persontransport. Telenor er en annen aktør som kan bli viktig på dette området.
Den daglige lederen i ITS Norge snakker om aktørene innen ITS som en egen industri, og mener at Norge har mulighet til å etablere seg som en aktør på verdensbasis innen ITS-løsninger.