Byggeleder for rehabiliteringsarbeidene på brua, Trond-Ingve Mølstre i Statens vegvesen, forteller til Våre Veger at entreprisen som nå er ute, hovedsakelig tar for seg arbeider under brubanen og utskifting av eksisterende brufuger.
– Begrensede budsjettmidler gjør at vi må dele opp den samlede rehabiliteringen i flere kontrakter, og dette er den første. Oppdraget vil omfatte overflatebehandling av betongen, en del mekanisk reparasjon av betong, inkl. blant annet meisling, vannmeisling, rengjøring, armering og mørtling. En kartlegging av skadeomfanget på Karmsund bru som ble foretatt i 2013, viste også en del armeringskorrosjon, og derfor skal det i denne kontrakten også etableres katodisk beskyttelse, sier Trond-Ingve Mølstre.
– Jeg vil ikke beskrive tilstanden på denne flotte brua som spesielt dårlig. Men som alle bruer i kyststrøk er den utsatt for korrosiv påvirkning. Derfor er det viktig å ta jevnlig vedlikehold, og ikke slippe tilstanden for langt ned, forteller vegvesen-ingeniøren.
- Stengt i ett felt: Det skal legges membran på Karmsund bru
To av samme slaget her til lands
Karmsund bru og Fredrikstadbrua er identiske bruer fra midten av 1950-tallet. Fredrikstadbrua stod ferdig rehabilitert i fjor, en stor jobb som ble tatt i én, stor entreprise med totalkostnad på over 100 millioner kroner. Slik blir det ikke for Karmsund bru. Begrensede budsjetter gjør at det samlede rehabiliteringsbehovet må tas over flere kontrakter, og den utlyste kontrakten vil ifølge Mølstre omfatte omtrent tredjeparten av det som skal gjøres.
– Man vet jo aldri hvor stort omfanget på slik rehabilitering blir, fordi ting avdekkes underveis i arbeidet. Tilstanden kan vise seg å være verre eller bedre enn forventet, forteller Mølstre.
Noe arbeid er allerede gjort. Lysene på brua er byttet ut med moderne led-armaturer, og i fjor sommer ble membranen på brudekket skiftet ut.
- Mesta har laveste tilbud: Ligger an til å beholde veidriften på Haugalandet
Et landemerke
Brua som går over Karmsundet ble åpnet 22. oktober 1955, som første fastlandsforbindelse mellom den store Karmøya og Haugalandet. Den er bygget i stål og betong. Pilarene og brubanen er støpt, mens selve buen er bygget som klinket fagverk i stål. Brua ble beskrevet som stor ingeniørkunst da den ble bygget på 50-tallet.
Brua har en total lengde på 691 meter, et hovedspenn på 184 meter og seilingshøyde på 46 meter.
I alle år har dette flotte byggverket også vært et landemerke og en port fra fastlandet og ut til Karmøy, og ikke før T-forbindelsen sto ferdig i 2013 fikk den avlasting. Fortsatt er trafikken på brua høy, med en ÅDT på hele 20.000.
- I 2013: T-forbindelsen åpnet for trafikk