ELBIL

Kia antar at Niro får hengerfeste

Får også 150 kilowatt hurtiglading.

Det kan hende det kommer et tilhengerfeste bakpå denne bilen.
Det kan hende det kommer et tilhengerfeste bakpå denne bilen. Foto: Kia
Marius ValleMarius ValleJournalist
7. juni 2018 - 11:07

Kias neste elbil er den kompakte SUV-en Niro Electric, som kommer til Norge i november.

I en pressemelding skriver Kia Bil Norge AS at de antar at Niro vil kunne leveres med hengerfeste, men at det «ikke er bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt».

Altså sier Kia egentlig ingenting om hvorvidt bilen har tilhengerfeste eller ikke. Men det er verdt å merke seg at hybrid- og forbrenningsmotorutgavene av bilen leveres med tilhengerfeste.

Det har, ikke overraskende, vært stor interesse for denne bilen i Norge. Ifølge pressemeldingen har mange forhåndsreservert bilen. 

I motsetning til hos konsernstoresøster Hyundai, som nylig åpnet for bestilling av den enda mer kompakte bilen Hyundai Kona Electric, har kunder vært nødt til å betale et beløp på 7777 kroner når de har reservert Niro Electric.

Etter det vi erfarer har det så langt blitt reservert over 2600 biler i Norge. 

Vises frem i Korea

Kia Niro vises frem i Busan. <i>Foto:  Kia</i>
Kia Niro vises frem i Busan. Foto:  Kia

Bilen vises frem på bilmessen i Busan i Korea i disse dager, og med det her det også dukket opp nye bilder av kjøretøyet som først ble vist frem under CES-messen i Las Vegas i januar.

Niro får en elektrisk rekkevidde på minst 450 kilometer etter WLTP-målesyklusen. Denne skal i utgangspunktet ha et mer realistisk tall enn den gamle NEDC-syklusen.

Dette for bilen med det største batteriet på 64 kilowattimer. Utgaven med 39,2 kilowattimer batteri får en rekkevidde på minst 300 kilometer.

150 kilowatt lading

Kia skriver for øvrig at Niro kan lade på 150 kilowatt hurtiglader, som vi tolker dithen at den vil kunne dra nytte av kommende hurtigladestasjoner som leverer slike effekter.

Ifølge pressemeldingen vil bilen med det største batteriet kunne lade til 80 prosent på 54 minutter så lenge den lades ved en hurtiglader som kan levere 100 kilowatt.

Interiøret. <i>Foto:  Kia</i>
Interiøret. Foto:  Kia

Ellers har bilen 150 kilowatt motor, og avanserte førerstøttesystemer med alle de riktige forkortelsene. Interiørbildene Kia har sluppet viser ellers et ganske konservativt førermiljø med masse knapper og en trykkskjerm på sju tommer. 

Kia opplyser også om at bilen har en akselavstand på 2700 millimeter, en bredde på 1805 mm og at bilen er 1569 mm høy. Med en lengde på 4375 mm er den også noe lenger enn dagens utgave av Niro.

Bagasjerommet er på 451 liter, som gjør at dette er en bil med grei plass.

  • Les flere saker om elbil.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.