Flight MU9191 tar etter planen av fra Shanghai Hongqiao International Airport søndag formiddag og lander drøyt to timer senere i Beijing.
Flytypen C919 er utviklet og bygd av den statseide kinesiske flyprodusenten Comac. Utviklingen startet i 2008, og tre år senere ble flyet satt i produksjon. Den første testflygingen skjedde i 2017, og siden har Comac jobbet med å få på plass kinesisk og internasjonal godkjenning.
China Eastern Airlines har foreløpig bestilt fem fly av typen og mottok det første i desember. Søndagens flight blir sett på som en milepæl i kinesisk luftfart.
Kinesiske myndigheter håper C919 vil bryte monopolet til europeiske Airbus og amerikanske Boeing og at det nye flyet vil bli en sterk konkurrent til deres modeller A320 og 737.
C919 har plass til 164 passasjerer. Selv om flyet er utviklet og bygd i Kina, består det i stor grad av vestlige deler. Motorene og styringssystemene kommer fra selskap som GE, Safran og Honeywell International.
Volkswagen under sterkt press – vurderer å stenge fabrikker i Tyskland