Det er hektisk aktivitet for tiden i det store grustaket øst for E6 ved Jessheim. Rør og slanger monteres og systemer testkjøres. Transportbånd, bitumenpumper, brenner og mixer må snakke sammen. Montasjeledere fra Benninghoven-fabrikken i Tyskland gjør de siste installasjonene sammen med montører fra selskapet Valhall.
Det ble sen vår før byggearbeidene på den nye asfaltfabrikken til Arctic Asfalt kom i gang i april. Da fikk de støpt de tykke betongplatene som fabrikken med tilhørende tanker og siloanlegg er fundamentert på. Det store fabrikkanlegget kom i mai, og siden har monteringen foregått i ett kjør.
– Planen er at vi i begynnelsen av august skal være klar til full produksjon, slik at vi selv leverer asfalt til våre prosjekter fra da av, forteller daglig leder Sjur Hansen til Veier 24.
Har passert 100 millioner kroner
Det var i 2013 at Arctic Asfalt ble etablert, og selskapet eies i dag av Bjørn A. Pedersen, Cato Rude-Hansen og Sjur Hansen. Alle tre erfarne asfaltkarer fra Terje Hansen AS, som noen år før hadde blitt kjøp opp av Peab Asfalt.
De tre har siden den gang drevet utleggerselskapet godt, har passer 100 millioner i omsetning og levert pene overskudd. Selskapet har siden oppstarten vært fast kunde og kjøpt det meste av asfalten hos Feiring Asfalt, men valgte til slutt etter grundige vurderinger å anskaffe egen produksjonskapasitet.
– Ja vi hadde en runde med de fleste aktuelle leverandørene for et par år siden, men med Ukraina-krigen steg prisene så mye at vi slo en kjøp fra oss i den omgangen. Imidlertid kom Benninghoven tilbake etter en tid, og kunne fortelle at de hadde en komplett fabrikk ferdig produsert, som vi kunne få til en hyggelig pris. Vi slo til, forteller Sjur Hansen.
Benninghoven-verket fra Wirtgen er av typen TBA 300, med produksjonskapasitet på 180 tonn ferdig asfalt i timen, og har en såkalt multivariabel mulighet til bruk av gjenbruksasfalt på inntil 40 prosent. Fabrikken kan enten kjøres med gass eller alle typer tilgjengelige biodrivstoffer. Anlegget er også klargjort for produksjon av lavtemperaturasfalt (LTA). De fire ferdigvaresiloene har samlet kapasitet på 200 tonn.
– I motsetning til mange av konkurrentene som leverer høy grad av skreddersøm, driver Benninghoven serieproduksjon som gjør at løsninger og komponenter er gjennomprøvde. Her er det god, tysk kvalitet tvers igjennom, ryddig oppbygging og med el-anlegg som er til å stole på. Det viktigste er jo tross alt at produksjonsanlegget fungerer som det skal når det er som viktigst.
– Dette er et veldig stort løft for oss, og hadde ikke vært mulig om ikke vi hadde gjort løftet sammen med sand- og pukkprodusenten Laurits Fladby, som har vært både vår og vår fars samarbeidspartner på tilslagssiden gjennom mange år, forteller daglig leder Sjur Hansen.
Ingen store volumøkninger
Broren til Sjur, Cato Rude-Hansen, forteller at kalkylene er basert på dagens leggevolum på rundt 80 – 90 000 tonn årlig, og at det er nok for å finansiere fabrikkkjøpet. I tillegg regner de med noe salg til andre asfaltkunder.
– Vi har ingen ambisjoner om store volumøkninger. Vi skal holde oss til det kundesegmentet vi kjenner best, som underleverandør til entreprenører som bygger veier og næringsbygg. Vi har mange og små kunder, ingen av våre kunder utgjør i dag mer enn ti prosent av omsetningen, sier han og nevner en stor kontrakt de nettopp sikret seg med kommunene på Øvre Romerike, som vil være en godt fundament for lokal produksjon i årene som kommer.
Fra storoppdrag til håndlegging
Flesteparten av kundene er i Oslo og de omliggende kommunene på Østlandet, og Arctic Asfalt har fått rennomè om å ta de vanskeligste og mest krevende asfaltoppdragene.
– Ja, vi har opparbeidet oss både kunnskap og erfaring innen oppdrag som stiller strenge krav. Vi har nå maskiner og til sammen seks asfaltlag til å ta alt fra store veioppdrag til håndlegging langs f.eks trikkeskinner og i byrom, sier den tredje eieren, Bjørn A. Pedersen.
Han forteller at de bl a har gjort et strategisk valg om selv å stå for det meste av transporten, og har i dag en bilpark på ti lastebiler med asfalttrau. – Også asfalttransport krever fagkunnskap og erfaring for å få et best mulig sluttprodukt, og da kan man ikke leie inn hvem som helst til å gjøre det, sier Pedersen.