– Dersom vi kan bygge fremtidens bruer i aluminium vil det bringe bransjen et stort steg inn i det grønne skiftet, sier prosjektleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen i en melding fra Vegvesenet.
55 meter lang
Hangarbrua er en ny gang- og sykkelbru som skal krysse jernbanen ved Leangen stasjon på sykkelrutestrekningen Gildheim-Leangbrua. Lengden på Hangarbrua er 55 meter.
![Prosjektleder Torstein Ryeng tror bruer i aluminium vil bringe bransjen inn i det grønne skiftet <i>Foto: Linda Grønstad / Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2785/2785552/Torstein%2520Ryeng.jpg)
Delstrekningen er en del av den sammenhengende hovedsykkelruta mellom Gildheim og Pirbrua som skal gjøre det enklere for trafikanter i Trondheim å la bilen stå.
– Hovedsykkelruta vil skape en ny hverdag for hele østbyen som nå er inne i en rivende utvikling hvor det blant annet bygges boliger for 10.000 nye innbyggere de neste årene. Det er inspirerende og artig å jobbe med prosjektet, men spesielt med Hangarbrua siden den har potensial til å gi fordeler langt utover vårt prosjekt i Trondheim, sier Ryeng.
Aluminium – en «klimavinner»
I forprosjektet for Hangarbrua er det utredet to ulike brualternativer, henholdsvis fagverksbru og nettverksbuebru, begge har en spennvidde på 55 meter. Det er brudekket og overbygningen som skal bygges i aluminium. Denne løsningen gjør det også mulig å bygge brua i ett spenn.
– Det vil være en stor fordel for oss at hele brua kan monteres i ett, dermed slipper vi å stanse togtrafikken i lang tid når vi skal montere brua, poengterer Ryeng.
Ryeng lister opp flere, kjente fordeler ved aluminium:
- raskere å bygge
- lavere vekt
- enklere vedlikehold
- lavere kostnader
- materiale med lang levetid (ruster ikke)
- materiale med en stor andel resirkulert materiale
- unike muligheter til å forme og tilpasse seg (reagerer godt på varme)
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Mandag morgen må mange pendlere som reiser med Follobanen beregne lengre tid til jobb.](https://images.gfx.no/130x87/2818/2818423/20231207-TB-129.jpg)
Blixtunnelen: : Må skifte strømline – stenger ett løp i lang tid