– Dersom vi kan bygge fremtidens bruer i aluminium vil det bringe bransjen et stort steg inn i det grønne skiftet, sier prosjektleder Torstein Ryeng i Statens vegvesen i en melding fra Vegvesenet.
55 meter lang
Hangarbrua er en ny gang- og sykkelbru som skal krysse jernbanen ved Leangen stasjon på sykkelrutestrekningen Gildheim-Leangbrua. Lengden på Hangarbrua er 55 meter.
Delstrekningen er en del av den sammenhengende hovedsykkelruta mellom Gildheim og Pirbrua som skal gjøre det enklere for trafikanter i Trondheim å la bilen stå.
– Hovedsykkelruta vil skape en ny hverdag for hele østbyen som nå er inne i en rivende utvikling hvor det blant annet bygges boliger for 10.000 nye innbyggere de neste årene. Det er inspirerende og artig å jobbe med prosjektet, men spesielt med Hangarbrua siden den har potensial til å gi fordeler langt utover vårt prosjekt i Trondheim, sier Ryeng.
Aluminium – en «klimavinner»
I forprosjektet for Hangarbrua er det utredet to ulike brualternativer, henholdsvis fagverksbru og nettverksbuebru, begge har en spennvidde på 55 meter. Det er brudekket og overbygningen som skal bygges i aluminium. Denne løsningen gjør det også mulig å bygge brua i ett spenn.
– Det vil være en stor fordel for oss at hele brua kan monteres i ett, dermed slipper vi å stanse togtrafikken i lang tid når vi skal montere brua, poengterer Ryeng.
Ryeng lister opp flere, kjente fordeler ved aluminium:
- raskere å bygge
- lavere vekt
- enklere vedlikehold
- lavere kostnader
- materiale med lang levetid (ruster ikke)
- materiale med en stor andel resirkulert materiale
- unike muligheter til å forme og tilpasse seg (reagerer godt på varme)
Fornybar Norge-sjefen: – Vår fordømte plikt